Ora zonder Labora

…even de rat-race ontvluchten naar je Verbeelding

Wat de 1 spiritueel noemt, het kan op de ander als ‘gebrek aan ambitie’ overkomen, bijvoorbeeld wanneer je de Michaelshof bezoekt: zeg maar het Droevendaal (Wageningse Walden) van Wieringen.

De Heksenkring voor wazige ceremonies, heerlijk

Bij de Michaelshof hing die heerlijke lome Droevendaalse sfeer, de muze van de lage ambitie, zweethut-ceremonie, paddo’s en ‘de overgang naar de vijfde dimensie’. Maar dan zonder mooie Hippie-meisjes die je ‘op de kop staan’-les geven en de Nocturnes van Chopin voor je spelen.

Ze kunnen goedkoop leven op reeds afbetaalde grond, verbouwen wat groente in de ruime zin des woords :-).

Zelfs de bijen in de bijenkast maakten een lome indruk, alsof ze zich ook niet door ‘het systeem’ willen laten exploiteren. Dus met die honing-productie liep het ook zo’n vaart niet.

In de christelijke kerk is het altijd zoeken geweest naar een balans tussen activisme en contemplatie. Teveel contemplatie betekent toezien hoe de wereld handelt tegen christelijke geboden. Teveel activisme leidt tot wat je nu ziet: NGO’s die ‘de wereld redden’/zichzelf verrijken.

Uiteindelijk is ‘kwaad’ vaak een beetje teveel van ‘het goede’, meestal vanuit goede intenties ondernomen. Het smalle pad, zo werd ’t niet voor niets door de goeroe van het Christendom genoemd: JC.

De Benedictijnen vonden het Ora et Labora-motto (Bid en Werk) dat het beste aansluit op de persoonlijke instelling. Het contemplatieve Ora: Je kent een zekere melancholie bij wereldlijk streven, dat zinloze gedoe om jezelf op te werken in de rat-race, uitsluitend om je op je ‘prestaties’ voor te staan.

Terwijl je ego de grootste bron van lijden is, een zwart gat.. Hoe minder belangrijk, hoe minder last. Hoe vaak kom je nog 60+’ers tegen die zich op hun belangrijk zijn willen voorstaan. Zijn het dan in spiritueel opzicht geen kleine kinderen?

En dan dat stomme rot-geld.

Geld is er om te kunnen werken (en om lekker bier te kunnen drinken), je ideeen vorm te geven: je werkt niet voor geld. Geld ist nicht Wichtig, es muss nur Da Sein.

Menselijke waardering is uiteindelijk ook een lege huls. Je kunt zowel opgehemeld worden tot het summum van de groep (Hosannah), als verguisd worden tot de absolute nul.(Kruisigt hem)

Been there, done that.

Geraamte van De Zweethut zonder doek om de damp binnen te houden

Het zegt allemaal niets, zoals dit leven ook voorbij is voor je er erg in hebt.

Je bent niets, en in dat inzicht ligt ook een vorm van bevrijding.

Maar dan is er ook het Labora-element: Aan de andere kant wil je dan- ALS je iets doet- er toch een zeker niveau mee halen, je hebt toch energie en ideeën die je uitgekristalliseerd wilt zien

Dus wanneer mensen uitkering trekken gaat bij mij de deur naar de Vijfde Dimensie dicht.

Je bent trotse Fries, geen allochtoon-parasiet. Wie De Staat afwijst en het bankiers-systeem dat ons tot slaven maakt- die kan er natuurlijk geen hand bij ophouden.

Heksenmasker, New Age-‘spiritueel’ is een cocktail van Oosters gedoe en inheemse natuur-religie

Hoewel ook daar grijstinten zijn. Hoeveel ‘zorg’, ‘huur’ ‘taalachterstand-fokpremie’ (Mohammed-Bijslag) en andere toeslagen bestaan er wel voor mensen die relatief weinig verdienen. Die kun je jarenlang laten liggen uit ‘principe’. Maar dan ben je dief van je portemonnee, zegt dat andere stemmetje op je schouder…

  • Is dat dan het engeltje of het duiveltje?

Zie je de miljarden-subsidies verdampen aan de ‘duurzamen’ terwijl de rekeningen opstapelen. Hoe sterk zijn ‘principes’ (contemplatieve uitgangspunten) dan, en hoe flexibel (werelds, activistisch) mag je zijn..Contemplatie kan dan meer ‘leed’ geven dan activisme, grenzend aan zelf-destructie.

Het is maar een voorbeeld om het kerkelijk dilemma eens tot alledaagse beslommering terug te brengen. Waar ligt de balans tussen rekkelijk en precies?

Heksenkring

De meeste mensen die wel ‘werken’, profiteren op een of andere wijze via andere kanalen wel.

En dan, deze Wieringer Droevendalers doen niemand kwaad. Is het met ambitie niet zo, dat wat de 1 zijn droom is (zie Winsemius) de ander zijn nachtmerrie betekent.

..een ander heerlijk wazig project waarvan mij het doel even is ontschoten

Vernietigt Ed Nijpels met zijn Energieakkoord (100 miljard euro kapitaalvernietiging) niet oneindig veel meer menselijk bloed, zweet en tranen, dan wat een paar zweethut-vogels op een boerenlandje verbruiken.

Uiteindelijk ben je in Nederland ook pas crimineel wanneer je veroordeeld wordt. In de juiste positie heet ‘misdaad’ gewoon ‘noodzakelijk beleid’ of ‘pijnlijke beslissingen die ik liever niet zou nemen’.

In het Westen domineert het ‘dood is dood’-wereldbeeld. Wat betekent dat je dat moet geloven, omdat men je anders gekke Henk vindt. Dat wereldbeeld is veruit het meest geruststellend is. Omwille van je rechtvaardigheids-gevoel, bid je dat het Universum ethisch is (en dus persoonlijk)

Zodat ook de Nijpelsen van deze wereld ooit rekenschap mogen geven.

Dan komen zulke onschadelijke Jeemig-de Peemig-figuren hier er toch genadiger af, zou je zeggen, en zou Jezus Christus misschien wel met ze samen even een jointje roken. Ik bedoel: naar wiens beeltenis was al dat langharige werkschuwe tuig ook maar weer gemodelleerd?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *