Boerdisme, het boeren-zelfbedrog van boeddhisme ( = nihilisme)

Waarom nou…..

Boeddhisme is nihilisme want alles is ‘Maya’, ze ontkennen de waarde van intermenselijke liefde en ontkennen ook ‘goed’ en ‘kwaad’. Dankzij die nihilistische component spreekt het moderne Westerlingen blijkbaar aan, VVD’ers op zelfverbeterings-cursus.

Net als die zogenaamde ‘tolerantie’, het T-woord dat vooral duidt op onverschilligheid. Dus moet ik hier even dat boeddhisme afbranden, na het zoveelste boeddhabeeld uit de Intratuin voor de ramen, en weer van die Tibet-vlaggetjes bij een Friese boerderij, vlak naast een Middeleeuws christelijk heiligdom in Jannum.

De naastgelegen christelijke kapel van Jannum

Wat is boeddhisme? Ooit deed ik zelf zo’n cursus Zen-boeddhisme bij het Zentrum in Utrecht dus het is me niet vreemd.

Je zit wat voor je uit te staren op je kussentje, geobsedeerd door jezelf en dan hoop je al mediterend geluks-chemicalien op te wekken. Dat was letterlijk wat de leider van dat centrum zei. Hij streefde dus zelfdrogering na, en dat was het punt voor mij om te stoppen.

Zelfdrogering. Zodat je nog meer jezelf verbetert. Zodat anderen van je zeggen; ‘nou nou, die is nog beter‘, en daar krijg je dan nog meer geluks-chemicalien van.

Endorfines en zo. En zo hebben we nu dus ook in Friesland al de eigen variant: het Boerdisme. ‘jai met jai ssselluf moetu anduh insuh waadu latuh’: onverschilligheid uitgelegd als hoger en vooral sociaal geaccepteerd inzicht. Boerdisme met een beetje braindrain er bij.

Het boerdisme

Boeddhisme in haar Westerse uitvoering is spirituele zelf-drogering gecombineerd met zelf-optimalisatie. Het Spiritu-pilletje voor het zellufvurtrouwuh. En dan nog meer kunnen presteren in de hoop dat je nog meer op jezelluf kickt.

Waarom moeten wij in godesnaam bij een stel navelstarende kale pedo’s boven de boomgrens in de Himalaya onze geestelijke voldoening halen, als je zelf een millennia-oude traditie hebt die aanmerkelijk intelligenter is?

Het Boerdisme aan de Slachtedijk

Alle Boeddha’s zijn variatie op het zelfde thema: een egoist in zichzelf verzonken, in de hoop dat hij dan onaangedaan blijft door de rest van de wereld.

En dus: Wanneer je een Boeddha/Baal-beeld ziet, sla het stuk, houw het uit, laat je hond er tegenaan plassen…ontketen een Boeddha-beeldenstorm.

…ook Boeddha veroverde Holwerd

Anything But Christian ABC. Boeddha in Zoutkamp

Stiens

En de intratuin-Boeddha voor het raam in Langweer

…en de Intratuin-Boeddha voor het raam

..ze hebben ook altijd de ogen dicht… Blind willen zijn voor de wereld, in de hoop dat je er dan minder door aangedaan bent.

‘Een kerncentrale van zegenkracht’, aldus de dienstdoende Boeddhist in Hantum

Je ziet het ook aan die Efteling-tempels van ze, zoals in Hantum. Wat een kitscherige wansmaak… Vergelijk dat eens met de schoonheid en eenvoud van een Fries kerkje. De schiettent op de kermis roept bij mij nog meer spiritualiteit op, dan zo’n Oosters-spirituele variant op de plastic ballenbak van de MacDonalds met die hobbel-olifantjes.

En zo komen we ook bij het fundamentele verschil tussen Boeddha en Christus, onze eigen Westerse heilige.

De dood overwinnen

Boeddha probeert de doods-angst te ontwijken, door immuun voor het leven te worden. Zodat je toch al een leeg leven hebt en niets te verliezen. Zelfdrogering is bij Westerse Boerdisten een vergelijkbare insteek. Je goed over ‘jezelf’ voelen, zonder objectieve aanleiding daartoe.

Jezus die de Doodscultus van de Milieubeweging overwint, de zelfrechtvaardigende eigengeilers van ‘Het Linksche Thuigh

Christus OVERWINT de dood in de opstanding. En door zijn daad van zelfverloochening, biedt hij die overwinning aan zijn navolgers. Mits zij de moed hebben hun ego af te leggen. Of nog korter:

– ontwijken (boeddhisme) versus overwinnen (christendom). Zelfdrogering versus zelf-verloochening. Doe mij de overwinning maar!

Volgens mij heb je dan ook het verschil tussen Westen en Oosten samengevat, qua visie op mens-zijn in die korte tijd hier op aarde (zie foto hierboven). Bij het Boeddhisme is het individu ook ‘Maya’, iets dat niet bestaat of relevant is, iets dat reincarneert.

Terwijl in het christendom ieder individu uniek is, geen reincarneerbaar omhulsel dat oplost in het grote Niets (Nirvana). Je kunt dus ook niet stellen dat alle religie het zelfde beoogt en beweert. Tenzij je al nihilist bent, en alles maar niks vindt.

Fryslan Gothic in Jannum

Dus denken Oosterlingen meer collectivistisch, terwijl de Westerling en zijn recht-systeem van het individu uitgaan. Wanneer we daar dan een voorspelling aan vastplakken: dan gaan we dus een meer collectivistische en minder menselijke maatschappij tegemoet wanneer je het christendom vaarwel zegt.

Kerkraam Jannum

..en wanneer je dan nog overtuigender godsbewijs nodig hebt: kan de Dalai lama lekker bier brouwen, of die andere Tibet-pedo’s van boven de boomgrens? Nee, al herhaaldelijk bij zo’n boeddhistentempel op bezoek geweest en wat krijg je: geparfumeerde wereldwinkel-thee. Gedverderrie.

Maar de christelijke monniken, de Trappisten brouwen het lekkerste bier van de wereld, en hun brouwerij is tegen de kerk aangebouwd.

De Economische Energie van de Abdij, het bier

Aan de vruchten kent men de boom, dus wat zou dan het ware geloof zijn?

6 Replies to “Boerdisme, het boeren-zelfbedrog van boeddhisme ( = nihilisme)”

  1. “Alle Boeddha’s zijn variatie op het zelfde thema: een egoïst in zichzelf verzonken, in de hoop dat hij dan onaangedaan blijft door de rest van de wereld”

    Ja, dat moet wel de uitwerking zijn van deze religie op westerse zielen. Ik zou nooit beweren dat het oorspronkelijk deze betekenis had, maar de westerse mens is zo ongeveer voorbestemd om in de wereld werkzaam te zijn, om een greintje aan waarachtige spiritualiteit te ervaren. Navelstaren levert ons niets op. We zijn nou eenmaal egoïsten en als je dat erkent dan kan je maar beter je interesse op de wereld richten in plaats van op jezelf, want dat maakt alles alleen maar erger.

    Toch is er minstens een heel wezenlijke les uit het boeddhisme te trekken.

    Boeddha ontmoette als jongeman de ouderdom, de ziekte en de dood en hij vroeg naar de oorsprong van deze verschijnselen. Stel je voor: wij westerlingen zijn een beetje verblind door de vraag naar de oorsprong van het leven, omdat de dode natuur voor ons een zoveel vanzelfsprekender gegeven lijkt.

    Boeddha daarentegen stelde de complementaire vraag: niet hoe is het leven ontstaan, maar waar komt de dood vandaan. De tegenovergestelde vraag dus! Dat vind ik fascinerend en het vertelt ons iets over wie we zijn.

    1. Ha Rembert: Vind je het antwoord van Boeddha beter dan het bijbelse antwoord van de Zondeval? Dat door zelfbewustzijn en gedachten, kiezen kunnen los van God van God bent afgesneden

      Constateren dat leven lijden is, is net als zien dat poep bruin is…

      En dan ook de leugen dat het boeddhisme zo vredelievend zou zijn. Kijk naar Thailand waar het boeddhisme staats-godsdienst is: de nationale sport heet ‘elkaar de hersens inslaan’- Thaiboksen…

      1. Nee, het Boeddha antwoord is dat lijden en dood van buitenaf komen en dat maakt de wereldverzaking noodzakelijk. Door de zondeval zijn dood en lijden deel van ons eigen wezen geworden en daarom zijn we aangewezen op de verlosser (en de kruisdood). We kunnen het zelf niet meer oplossen.
        Maar het beeld dat ik mooi vind is dat de Boeddha als jongeman van 28 jaar, maar volledig naiv, voor het eerst de wereld ziet en dan een vraag stelt, onbevangen. Het Christendom gaat veel verder omdat daarin de dood wordt overwonnen. Daar is in het Boedhisme nog geen sprak van. Boeddha is als Tathagata niet door de dood gegaan, maar was wel in staat om de dood uit te stellen. Dat is dus interessant, hij bindt wel de strijd aan met de dood, maar hield hem slechts op afstand, zolang hij dat juist achtte.

  2. Medemenselijkheid en naastenliefde zijn in mijn optiek het belangrijkste onderdeel van het Christendom. Daarom liever verbinden dan elkaar bestrijden. De godsvonk zit in iedereen, het is een ieders vrije keuze om die verder te ontwikkelen of niet. De weg er naar toe kies jezelf.

Laat een reactie achter aan Cornelis Pieter Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *