Zweedse Jagersporno

Een huisje op het platteland

 Op pad voor Vlaamse krant De Standaard logeerden we een week bij Elandjagers in Noord Varmland. Wie er een tweede huisje koopt met lap grond waarop jachtrecht zit, mag na aansluiting bij het lokale jagersverbond ook deelnemen aan de jaarlijkse elandjacht. Je hebt dan ook recht op een kilo elandvlees.

Je moet dan op de Jaktskytteban wel eerst een schietproef afleggen. Een mobiel eland-doelwit moet je op 80 meter afstand vier maal in het hart raken. 

Schietproef

Het geweerjagersvirus heeft nooit zo’n greep gekregen op uw Rechtse Hippie. Je moet vooral eindeloos lang wachten, van die gekke oranje petjes dragen, formulieren invullen, en voor het schieten van een stuk wild in het buitenland betaal je een vermogen.

Het is duur en dan moet je hier in Nederland ook nog een wapenkluis aanschaffen, vriendjes worden met jachtveldhouders. Mensen die ‘het virus’ wel te pakken kregen, die hebben er alles voor over. En je vindt op zo’n jachtreis een vorm van broederschap, met een hoog gehalte ‘normale mensen’. Geen zeikerds maar traditioneel van komaf.

Vooralsnog zijn we hier te zeer toeschouwer van het leven, op pelgrimage naar de einder. En dus leef je als wetenschapsjournalist en fotograaf, je spioneert even als gast in het leven van anderen, maar neemt er geen deel in.

De jagers

Once upon a time WAS The West
Het ‘tweede huisje’-fenomeen met import-‘Zweden’ met Hollandse tongval, dat is eigenlijk het symptoom van een trieste trend, waarover Geert Mak ook al schreef.

De ontvolking van het platteland, dat haar economische dragers verliest door automatisering, industrialisering en globalisering. Zodra een gebied ‘Nationaal Park’ wordt en op toeristen moet rekenen, inclusief resterende bewoners als attractie, is dat een teken van ontvolking en het verlies van de traditionele economische dragers, zoals dat in de jaren ’60 in stroomversnelling kwam.

Of je nu in Donegal komt of de Sierra Nevada, Bulgarije of Roemenië, Finland of Italië. Het traditionele leven van afgelopen 1000 jaar met christendom als bindende geloof is hooguit nog een voor toeristen in stand gehouden, maar wegkwijnend decor.

Een nieuwe leven in Zweden

Alle werk raakt geconcentreerd in de intensieve mensenhouderijen met technocratisch ‘management’ die moderne steden zijn. Met die ontvolking verdwijnen danwel musealiseren ook de tradities die generatieslang het sociale cement van dat platteland vormden. Of ze worden een ‘toeristische’ activiteit, iets recreatiefs.

The Moose

Niet meer onderdeel van het gewone leven van de ‘normale mens’ met menselijke maat zeg maar, normale gezinsstructuren van mannetje, vrouwtje en kindjes.  In slechts 50 jaar ging de gehele sociale structuur op zijn kop in het Westen, overal die massieve verhuizing naar ‘De Stad’ en economische centra die ’t platteland leegtrekken.

We zijn nu van massieve volksverhuizingen getuige, die lijken op de migraties van de Hunnen, Angelen en Saksen na de val van het West-Romeinse Rijk.

De Prooi

..dus dat je dit bord ook begrijpt

Jagen, dat moet je net als vissen, slachten en het boerenleven eigenlijk van huis uit meekrijgen, als normaal onderdeel van het leven, vissen even gewoon als pissen. De kans dat je het als nieuwkomer oppikt is veel kleiner, dan dat je met je vader mee het ambacht leert.

Een nieuwe generatie jagers moet zichzelf verantwoorden aan de urbane verwijfde cultuur. Die hult zich vaak in allerlei moreel verantwoorde verhaaltjes over duurzaamheid, klimaatvriendelijk scharrelvlees dit, en dierenleed dat en vrome getuigenissen over ‘in de natuur zijn’.

Vliegvissen op forel

En al dat positieve gedoe…zonder enige multi-interpretabele toon of woorden, opdat ’t kwartje niet verkeerd valt en Moeder Aarde boos zou worden. Omdat ze altijd boos worden als ze iets niet begrijpen, strak bekkie en plots zie je de energie omslaan.

Terwijl een normale jager gewoon lekker wil schieten, gezellig bier drinken en vlees eten. Dat geOH over de jager als hoeder van het landschap. Een goede jachtveldhouder, die maakte gewoon alle ‘roof’-dieren van zijn wild dood. Er kan een verband bestaan tussen de groeiende grofwild-populaties en de vergrijzing van de jacht.

En de stormachtige toename van ‘meso’-predatoren van steenmarter en vos tot buizerds en haviken, en natuurlijk andere plaagdieren als wolf, beer en lynx. Of ‘landbouwgif’ bij die af- en toename nu werkelijk zo’n grote rol speelde…..Mannen die vroeger ’t geweer oppakten, die gaan nu vogelen met verrekijker en camera.

Jagersporno, het seizoen is weer geopend 🙂

Al dat truttige gedoe over ‘duurzaam verantwoord voor de bi o di ver si teit….’, alsof Moeder de Vrouw ieder woord weegt wat je zegt, het werkt je wel eens op de zenuwen. Dat je eigenlijk jaagt om het ongedierte te vermeerderen dat dankzij de Verenigde Naties ‘biodiversiteit’ ging heten (Convention on Biological Diversity 1992)

Bijvoorbeeld wanneer je Buit leest, de nieuwe PR-glossy van de Jagersvereniging.

Een heel verschil 🙂 zet die meid gewoon naakt voorop, dat verantwoorde gezeik..

Leuk dat ze zich op een ‘hippe’ manier voor het voetlicht brengen. Het maakt nogal wat uit of een ‘jonge succesvolle kunstenares’ iets doet en zegt, wat je zelf al 25 jaar geleden als gesjeesde boskabouter uitdroeg en (be)oefende.

En iedere dikke grijze Duitser met veertje op z’n hoed. Als zo’n zuignap het zelfde doet, is het plots baanbrekend hip en goed. Oh, verantwoord weten wat je eeeeet biodiversiteit klimaatduurzaam. Slap Gezeik. Maar goed, zo bereik je dus het urbane publiek. En daar zitten de meeste kiezers. De besluiten over de richting van een land vallen in het urbane.

Nou, wij hadden ook een vrouwelijke jager mee, zijn we nu ook hip en verantwoord….

Twee echte Duitsers

De mooiste film waarin de domesticatie van de man door ‘De Stad’ in beeld komt is natuurlijk ‘Once upon a time in the West’….De spoorrails die de wildernis openleggen voor ‘beschaving’, domesticatie. Niet meer gewoon even je ruzie op een stoffig plein bijleggen met je Colt 45, een krijsende roodstaartbuizerd er boven…

Dat is stap 1, een romantische verbeelding. Maar er zit ook een politiek-programmatische kant aan die verder reikt.

Dat is de oorlog tegen de man die het wereldsocialisme voert, uit naam van het stichten van wereldvrede; je kunt dat al lezen in HG Wells zijn ‘The New World Order’ (1943), waarin hij ‘socialisme’ als enig alternatief verkoopt. Ontmanning en vestiging van een matriarchie zou nieuwe wereldoorlogen voorkomen. Daar zit natuurlijk wel wat in.

Maar de andere kant van de medaille is: rede en verantwoordelijkheidsbesef werden in het openbaar bestuur, bedrijfsleven en sociaal verkeer een zeldzaam goed.

Echte klassieke Zweedse vent…deelt kaartjes uit: wie wordt drijver en wie wordt geweer

Echte jager

The New Urban Agenda
In HG Wells zijn toonaangevende werk vind je de formulering al van ‘mensenrechten’. De omkering van alle waarden die het internationale atheïsme leert. Want het christendom leerde immers 10 mensenplichten. Als iedereen zijn plicht doet, zit ’t met de rechten ook wel goed. Mensenrechten zijn dus ‘universele overheidsbeperkingen’, je kont niet kunnen keren of iets kunnen zeggen zonder bemoeienis van het ambtenarenapparaat.

En de Hel, dat is een ambtenaar.

’s ochtends verzamelen

Idem

idem

Met The New Urban Agenda voert DE verspreider van het wereldsocialisme en haar klimaatfascisme inclusief biodiversiteitsgelul, de Verenigde Naties, de oorlog tegen het platteland verder op. Het platteland moet een soort wingewest van de stad zijn, danwel een indianenreservaat waarin landeigenaren in papieren kluisters zijn gebonden.

De consequenties van ‘duurzame’ energie zijn precies dat: het platteland als energiekolonie, niet veel verschillend met toen het platteland de turf (nu ‘biomassa’ geheten) leverde voor de steden.

Wanneer je deze foto’s van Noord Varmland ziet; hoe misleidend vrije natuur lijkt het.Alle bos is eigendom van Noraskogg, een papier- en houtmultinational. Een plantage, waar ’t bij bezoek overigens nog wemelde van de korhoenders.

Op pad door het Zweedse platteland van bosplantages

Jagershut

Rivier doorwaden

Positie innemen

Zo kun je ook de aanhoudende laster tegen de laatste economische dragers van het platteland – boeren en vissers- in politieke context duiden. Het wereldsocialisme waartoe ook de klimaatgekte behoort- dat wil totale greep op het platteland. Of dat nu via ‘de wolf’ en rewilding gebeurt, of via het actief uithollen van de zelfstandigheid van de laatste economische dragers.

Zo pakte Lenin het al aan, en zo doen de klimaatsocialisten dat nu weer zodat Nederland met bijvoorbeeld een ‘meldplicht energiebesparing’ steeds meer DDR-trekjes krijgt. Ideologie maakt mensen bezeten, ze hebben ’t bij zichzelf ook vaak niet door, de bureau-ezels die doen wat de paar ‘designers’ voor ze uitdokterden.

Buit gesignaleerd

En geraakt

Afvoeren

Met de quad heuveltje op

Even bakkie doen met de Jamte er bij, een Zweedse elandhond

Men heeft vanuit de groen-rode ideologie ook steeds de mond vol over ‘overbevolking’ en ‘hoe voeden we (wie bedoelen ze met ‘we’?) 9 miljard mensen in 2050′. Terwijl de vruchtbaarheid van blanke Westerlingen in zowel Europa als Amerika ondertussen historisch laag is. Ruim onder de vervangingswaarde van 2,1, ook in de eigen vrienden- en kennissenkring. Allemaal kinderloze stellen die ’t blijven uit- of afstellen.

Zonder massa-immigratie van al die zandnegers was hier al lang sprake van bevolkingskrimp. Men impliceert dus al: Westerlingen zijn verantwoordelijk voor hoe die kinderbijslag-cashende (zand)negers zich gaan voeden. Waarom? Is dat niet gewoon HUN probleem? Laat staan dat wij ze hier zouden moeten opvangen, omdat zij er thuis zo’n zootje van maken…

En dan komt het slachten

Buit

Buit afladen

Het slachthuis

De buit verwerken tot vlees

Buit transporteren

Dat artikel 1 van de Grondwet, ‘non-discriminatie’, gij zult niet waarnemen wat gij ziet, dat komt linea recta uit HG Wells zijn ‘The New World Order’. En het werd grondwet via Herman Tjeenk Willink (PvdA) als voorman van de Raad van State. Onze gedachten zijn dus al eigendom gemaakt van De Staat, die met 2 maten meet. En dankzij D66 zijn onze organen al staatseigendom.

Nu mag je alleen heel hip rebelleren, verantwoorde ongehoorzaamheid met een klimaatspandoekje spijbelen, en een subsidie van George Soros en/of de Europese Commissie. Wat hebben wij met dat wereldsocialisme van node? Met Rutte’s klimaatakkoord plots alles. Rutte is de leerling van wereldsocialist Pieter Winsemius, die weer vazal was van globalist-bankier David Rockefeller.

It’s a small world, die van de globalisme-elite.

Ook de klimaatgekte komt via Brussel uiteindelijk bij de wereldsocialisten rond de Verenigde Naties vandaan, waarvan het hoofdkantoor op grond van de Rockefeller-familie staat. En ze bankieren bij een Rockefeller-bank (Chase) Dus wat een handjevol Rode miljardairs met elkaar afkaartte, hun wil wordt in onze ‘democratie’ Klimaatwet. Maar wanneer je dat weet- een hondertal mensen besluit wat de rest van de wereld doet en moet- en hardop zegt, heet je gekke complot-henkie.

Omdat mensen dat niet op de televisie zagen of in hun linkse lachblad opgetast kregen, maar de waan dat een stel huppeltantjes in de Tweede Kamer beslismacht hebben. In plaats van dat die kleuterjufjes als Carola en Cora ontoerekeningsvatbaar zijn. Wat mijn punt bevestigt: je kunt mensen alles laten geloven, wanneer je massamedia controleert. En wanneer ‘waarheid’ is ‘datgene wat mensen ’t vaakste hoorden’….

Aanvoeren

Kadaver zagen

idem

Nieuw slachtoffer

Tegelijk nemen de technische mogelijkheden tot totalitaire controle dramatisch snel toe. Van chip-implantaten met je doopceel er op tot irisscan en betalen met je vingerafdruk. Dat je straks niet meer kan betalen zonder het merkteken.

Zie ook hoe een beleidsverkoper van het Ministerie van Klimaat meteen opbelt en me eigenlijk sommeert om het adres van Meindert Smallenbroek, de klimaatsocialist woonachtig aan de Effathalaan 40 in Voorburg te verwijderen. Maar veel Nederlanders met ‘nuchter’ zelfbeeld willen doen alsof we nog steeds in het Nederland van Bert Haanstra-films leven. Dat alles ‘vanzelf’ wel ‘goed’ zal komen, waarmee ze bedoelen: zolang ik het niet direct voel bestaat het voor mij niet.

En alles dat om je heen gebeurt is dan ‘toevallig’. In plaats van (deels) georkestreerd vanuit een seculiere ideologie, die steeds agressievere trekken krijgt.

Attak, de zaag er in

OPhangen in de larder…

Jasje uit

Pootjes er af en wegen…

…en je kunt weer het hele jaar eland eten tot het je neus uit komt…

Misschien helpt mijn wat somber klinkende verhaal, om helderder te zien waar de ‘clash’ nu ligt. De strijd tussen globalisme en lokale verbondenheid, tussen seculier-liberaal en traditioneel. Meer dan oudbakken politieke categorieen als ‘links’ en ‘rechts’. Want het ontroert mij vooral, dat je bovenstaande gewoon lekker onbekommerd kan doen.

Zonder ‘verantwoorde’ verhalen. De mensen vonden het gewoon leuk en vanzelfsprekend om te doen. Punt.

 

2 Replies to “Zweedse Jagersporno”

  1. Niet geheel jou stijl muziek rypke, maar toch.
    je kan wel zien dat de muur is gevallen, we hebben nu van beide werelden wat..

    Oost-Berlijn, unter den Linden:
    Er wandelen mensen langs vlaggen en vaandels.
    Waar Lenin en Marx nog steeds op een voetstuk staan.

    En iedereen werkt, hamers en sikkels,
    Terwijl in parade-pas de wacht wordt gewisseld.
    40 Jaar socialisme er is in die tijd veel bereikt…

    Maar wat is nou die heilstaat,
    Als er muren omheen staan?
    Als je bang en voorzichtig met je mening moet omgaan?
    Ach, wat is nou die heilstaat, zeg mij wat is ie waard,
    Wanneer iemand die afwijkt voor gek wordt verklaard?

    Ref.
    En alleen de vogels vliegen van Oost- naar West-Berlijn.
    Worden niet teruggefloten, ook niet neergeschoten.
    Over de muur, over het IJzeren Gordijn,
    Omdat ze soms in het westen soms ook in het oosten willen zijn.
    Omdat ze soms in het westen soms ook in het oosten willen zijn.

    West-Berlijn: de Kurfurstendamm!
    Er wandelen mensen langs porno en peepshow.
    Waar Mercedes en Cola, nog steeds op een voetstuk staan.

    En de neonreclames, die glitterend lokken:
    Kom dansen! Kom eten! Kom zuipen! Kom gokken!
    Dat is nou 40 jaar vrijheid, er is in die tijd veel bereikt…

    Maar wat is nou die vrijheid, zonder huis, zonder baan?
    Zoveel Turken in Kreutzberg die amper kunnen bestaan.
    Goed… je mag demonstreren, maar met je rug tegen de muur
    En alleen als je geld hebt, dan is de vrijheid niet duur.

    Ref.
    En de vogels vliegen van West- naar Oost-Berlijn.
    Worden niet teruggefloten, ook niet neergeschoten.
    Over de muur, over het IJzeren Gordijn,
    Omdat ze soms in het oosten soms ook in het westen willen zijn.
    Omdat er brood ligt soms bij de Gedachtniskirche, soms op het Alexanderplein!

    1. Die tekst, daar heb ik me in mijn jeugd intuïtief aan geërgerd. Daarna en ook nu, 40 jaar later denk ik er regelmatig aan en kan ik identificeren wat me precies zo stoorde en waarom. Het onbegrip van “vrijheid”, als dat wordt omschreven met genoemde iconen en afgesloten met “Dat is nou 40 jaar vrijheid….”.
      En onbegrip voor de verschrikking van de DDR als dat omfloerst wordt weergegeven door “… met je mening moet omgaan?” alsof vrijheid niet juist ook economische vrijheid behelst.
      Klein Orkest was het toch? Geen klassiek liberale tekstschrijver, wel een aardig liedje.

      En Rypkes reisverhaal was weer fraai. Een reis(/jacht) verhaal met politiek-filosofische bespiegelingen en integratie met de dingen des levens is een leuk concept dat je niet snel tegenkomt. Chapeau.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *