Spindoctoring maakt ‘massa’ met Harry Potter-techniek

Voor de beginners in spin een welkome instapper

In de spindoctoring-week op Interessante Tijden vandaag: hoe je ge-Harrypottert wordt, en hoe de bezwering  zijn werking verliest. Met als leestip ‘PR: A Social History of Spin’ en kijktip ‘The Century of the Self’ van documaker (BBC) Adam Curtis. Zodra je de technieken herkent die op je worden toegepast- zoals het strelen van je ego- dan houdt de betovering op.

Leer vandaag hoe ‘filantropie’ als PR-techniek (en belastingontduiking) is ontwikkeld met de oprichting van de Rockefeller Foundation (1913), de oprichter van het WHO (World Health Organisation), en hoe de Postcode Loterij hier vrij spel kreeg van de Oranje-UBO’s. En word zo ook lid van de groep slimme mensen, die de ruimte tussen hun oren heroveren op de media-spin.

…klimaat-massage op de nationale propaganda organisatie (NPO)

De kracht van Het Woord
Wie opgroeide met de religie van de kracht van Het Woord (De Bijbel) , die weet al dat je een hele wereld kan scheppen met het spreken van woorden. Spindoctors weten dat ook, na een eeuw oefening in technieken die zijn gebaseerd op de massa-psychologie.

Het waren niet voor niets leden van het Uitverkoren Volk- dus bekend met Het Woord- die de massa-manipulatie-techniek met diepte-psychologie op een hoger plan tilden: Walt Lippmann en Edward Bernays, de neef van Sigmund Freud. De kracht van Het Woord. Bernays commercialiseerde Freud’s bevindingen over het gebruik van het onderbewuste.

Standaard-technieken als het gebruik van een mooie meid, om zo onderbewust de associatie te leggen met ‘het product’. Of dat je een levenshouding als ‘vrijheid’ aan een product weet te koppelen, die komen allen van Bernays.

Van Edward Bernays was bekend hoe hij neerkeek op ‘het volk’. Dat krijg je ook, wanneer je ziet hoe je ‘de massa’ kunt dirigeren, door bepaalde simpele technieken te hanteren.

Massapsychologie uit 1895, onze andere reisgids vandaag

Sociaal prestige
Van Gustave le Bon kun je als eerste massa-psycholoog de basistechnieken leren, waarmee de volksmenner het individu zijn verstand uitschakelt, en onderdeel maakt van een massa.

  • Leiderfiguur of instantie met Sociaal prestige (Der Fuhrer, het WHO, Bekwame Dokters die Het Beste Met U Voor Hebben, Duizenden Wetenschappers zeggen)
  • Bezwering (Samen tegen Corona, Deutschland ist die Partei und die Partei ist Deutschland enz)
  •  Herhaling bezwering

Interessante Tijden

Niet wat degene zegt telt, maar het sociaal prestige van de gene die het zegt bepaalt de betovering. Houdt het sociaal prestige op, dan kan ‘Hossanna de heer komt voorbij’ in 1 keer omslaan in ‘kruisigt hem’.

Het betekent dus ook: met argumenteren tegen ‘de massa’ kom je nergens. Zoals Goebbels al stelde ‘De massa is als een vrouw’… Met een geliefde in een staat van onmin gebracht bereik je met rede en argumentatie ook slechts het tegengestelde.

Wil je de massa tot redenerende individuen doen terugkeren/uiteenvallen, dan moet je het sociaal prestige van hun condensatiekern ondermijnen.

Blijf gezond: kijk dus geen televisie, consumeer geen massamedia en je bent blij met het voorjaar…

‘Zie mij, die tot de verstandigen behoort’
Bedenk vervolgens dat massavorming en massa-psychologie inspeelt op de ijdelheid van het individu, niet zijn hogere geestesvermogens. De deelnemer aan de massa, moet in ‘de Leider’ iets van zijn eigenwaan bevestigd zien, als vorm van sublimatie.

‘Ik’ die tot ‘de Verstandigen’ behoort, die naar ‘De Duizenden Wetenschappers’ luistert. Bekwame spindoctors maken je deel van ‘de massa’ door je ego/onderbuik te strelen.

Zoals je ook identificatie met James Bond kunt kweken, de man die meer kerel is dan jij ooit zou worden met al die berelekkere wijven die hij moeiteloos soldaat maakt.

Interessante Tijden

Zo kun je met een opsomming van academische palmares bij ‘De Leider’, vaccin-verkopers als Jaap Goudsmit, ook de ijdelheid strelen van de gene die zich door die ‘Leider’ aangesproken voelt. ‘Zie mij, luisteren naar die Verstandige Meneer, omdat ik dat ook ben’.

Groene Energie

Voorbeeld-casus: ‘groene’ energie.
Op die wijze kun je mensen exact het tegendeel doen geloven van de realiteit. Het grappigste voorbeeld van de moderne tijd is bijvoorbeeld ‘groene’ energie. De overstap op per politiek decreet ‘duurzaam’ verklaarde energie, geeft ons de grootste natuurramp in de menselijke geschiedenis.

Het gehele buitengebied wordt industriegebied, het gemeentegroen en bossen belanden in de biomassa-kassa, bossen worden gekapt voor windturbines, vruchtbare landbouwgrond verdwijnt onder duizenden hectare silicium-panelen.

Je kunt zelf zien, wat daar groen aan is: helemaal niets.

Interessante Tijden

Groen, dat is bladgroen van planten. Planten groeien aantoonbaar beter bij een verhoogde CO2-concentratie, zie de duizenden experimentele bevestigingen daarvan (bv de Free Air Chamber Enrichment FACE), die dagelijks door tuinders in kassen worden toegepast of bij Hortussen.

Het getuigt van meesterlijke propaganda, wanneer je iets dat dus NADELIG is voor de groene wereld, het OMLAAG prediken van CO2-concentratie weet te framen als ‘groen’. Groen heeft hier niets met de kleur ‘groen’ te maken, maar met het inlijven van een individu bij een massa: ‘groen = zie, wij deugen’.

De gedwongen splitsing van Standard Oil van de Rockefellers. Nu Exxon, de financier van Wouter ‘Springtij’ van Dieren via de NAM

De rol van ‘filantropie’/belastingontduiking
Die betovering via het inwerken op de eigenwaan, kreeg men voor elkaar door miljarden euro’s te pompen in zogenaamde filantropie: ‘ngo’s, milieuclubs die overal via het zaaien van angst (klimaathysterie) herhaling en bezwering een narratief scheppen.

Ze creëren een feit dat via reactie tot een solutie leidt, met beroep op De Autoriteit.

Daarin wordt een associatie gemaakt (onderbewust) tussen ‘je bent net zo verstandig als die klimaatwetenschappers wanneer je meedoet’ en het product: de vernietiging van het platteland met zonnefarms windturbines, en de ruïnering van alle gemeentegroen voor de biomassakassa, de halvering van je bewegingsvrijheid voor 2030 (55% reductie ‘CO2’-uitstoot).

Ze geven je zo het gevoel tot ‘de goede groep’ te horen, strelen je ego wanneer je meebouwt aan de vernietiging van je vrijheid, welvaart en omgeving. Knap hoe dat ze is gelukt!

Interessante Tijden

Een zelfde techniek zie je bij de term ‘fossielvrij’. Opnieuw die onderbewuste associatie, alsof je van iets lastigs ‘bevrijd’ wordt. In PR: A Social History of Spin, zie je hoe de Rockefeller-dynastie (Standard Oil, Exxon, Esso) als eerste (1913) pionierde met ‘filantropie’ als vorm van PR.

Dat werkte dieledig voordelig

  • belastingontduiking
  • politiek bedrijven
  •  imago van zelfoppoffering kweken rond olievermogen Standard Oil

Nu is de Rockefeller Foundation het vehikel van Wallstreet, Rothschild, banken en multinationals: (dit is een jaarverslag van 2010)

Rothschild en Citigroup, commissarissen van de klimaatbezorgde Rockefeller Foundation

De Rockefellers huurden een ex-journalist, propagandist Ivy Lee om PR-schade (een gewelddadig onderdrukte werknemersopstand, de Colorado Coal Strike 1913, eerder al in 1903-4) te herstellen.

Het Standard Oil-imperium moest in 1911 al op overheidsbevel opgesplitst worden. Een moeilijke tijd voor toen 1 van de eerste miljardairs-families in de VS (met JP Morgan): imagocrisis.

Ivy Lee raadde aan zo’n filantropische stichting op te richten, de Rockefeller Foundation op 14 mei 1913. Op die wijze moesten miljardairs de volksgunst herwinnen, door de wereldredder/planeetredder te spelen. Nu dictreren ze op die wijze het wereldtoneel, met Bill Gates als meest in het oog springend.

Jaarverslag Rockefeller Foundation 2015

Politiek bedrijven met ngo’s
Dat is dus ruim een eeuw geleden. Nu is het ontduiken van belasting met ‘filantropie’, het politiek bedrijven met dat vermogen onder de vlag van ‘wij redden de wereld’ standaard-praktijk.

Sterker nog, de hele klimaathysterie was ondenkbaar geweest zonder al die miljardairs. De Ford Foundation, Bill and Melinda Gates Foundation, Rockefeller Foundation, het Rockefeller Brothers Fund als sponsor van Greenpeace en 350.org (van Bill Mc Kibben, de klimaatmarsen, fossiel-vrij-campagnes), George Soros met zijn Open Society Foundation.

Interessante Tijden

Denk bijvoorbeeld aan Canadees mediamagnaat John Mac Bain, met wiens vermogen (en de Oak Foundation) de European Climate Foundation (opgericht door Jules Kortenhorst) jaarlijks 30 miljoen euro campagnegeld te besteden heeft.

Nationale Overheden zijn in neoliberale tijden volledig verzwakt, de miljardairs (UBO’s multinationals) konden de tent overnemen met hun Verenigde Naties (hoofdkantoor staat op grond Rockefeller-dynastie) als vehikel.

Herinnering aan het Earth Charter van Ruud Lubbers en Steven Rockefeller

Het gecreëerde feit
Ze werken steeds op een vergelijkbare manier, die Ivy Lee al pionierde. Je creëert een feit, een ‘nieuwe gebeurtenis’ waarop je de pers laat afkomen. Dat kan ‘nieuw onderzoek’ zijn van een ‘Betrouwbare Aurotiteit’ die ‘De’ wetenschap in pacht heeft, die de Grote Noodzaak en onbaatzuchtigheid van jouw politiek predikt, volgens ‘actie-reactie-solutie’.

Bijna alle ngo-campagnes zitten nu min of meer zo in elkaar. Ivy Lee kwam als 1 van de eersten met ‘het gecreerde feit’ als manier om de media in je kamp te krijgen.

Interessante Tijden

Inmiddels hebben al die NGO’s bij elkaar een veelvoud aan campagne-budget meer, dan al die lullige politieke partijtjes bij elkaar. En zo kunnen zij de ruimte tussen de oren van de massa huren, door de media in hun tas te kopen.

Je kunt zo dus een mondiaal politiek programma optuigen.

In Nederland was de CO2-politiek nooit verkocht, zonder de honderden miljoenen euro’s die Boudewijn Poelman van de Postcode Loterij in klimaatclubs pompte sinds 1992. Hij gebruikt met programmamaker Joop van den Ende de hebzucht en angst van de massa/het klapvee, voor zijn eigen verdienmodel: dat de buurman in je straat wel wint en jij niet.

En dat toegedekt met een filantropisch sausje. Terwijl hij zichzelf tot goed doel maakte met ‘Stichting Doen’.

We want the earth in our hands…. Rockefeller Foundation = CIA

De Postcode Loterij & Joop van den Ende
Normaliter was die loterij allang opgedoekt als concurrent van de staatsgokbedrijven, die te herleiden zijn tot oa Boef Bernhard. Nu zitten er oud-politici van links tot rechts in zijn bestuur.

Poelmann verzekerde zich van Oranje-steun, mede dankzij Joop van den Ende, zijn ‘partner in crime’ die connecties heeft met de Oranjes .

Poelmann kocht zich de Oranje-familie binnen met het tot Oranjefonds omgedoopte Julianafonds. Hij kocht zich bij Bill Clinton binnen. Het debacle dat hij de Amsterdam Arena afhuurde voor hun huwelijk (2002) als multiculti-evnement- en dat er geen geld binnenkwam, is als persiflage nog mooi beschreven door Pieter Waterdrinker in ‘De Rat van Amsterdam’.

Wat iedereen nog wel herinnert, dat zijn de tranen van Maxima bij de trekzakspeler.

Veerman is bestuurder bij Postcode Loterij, net als vele politiek prominenten en Joop van de Ende

En dus…

Door de tranen van Maxima bij de bruiloft-uitzending met de trekzakspeler, (idee van Van den Ende/Poelmann?) was het Koningshuis met haar CO2-politiek en VN-politiek in 1 keer binnen, in tijden van Fortuynisme dat juist het tegendeel van de belangen van Oranje predikte.

Tegen blonde Maxima met tranen, daar kon geen argument tegenop, ieder voelde zich samen met Maxima even ‘goed mens’, het eigen ego werd gestreeld met andermans tranen.

Je mocht jezelf even grootmoedig meevoelen met Maxima ver van huis en pappa Zorreguita.

Maxima huilde de duurste tranen ooit voor Nederland in 2002

Opnieuw, die onderbewuste associatie, de gouden truuk sinds Edward Bernays.

Ook al levert Maxima als VN-gezant Nederland nu uit aan de globalistenkliek rond Rockefeller-acoliet Henry Kissinger en zijn James Bond-boef Klaus Schwab (World Economic Forum)

Wat helpen mijn argumenten tegen de tranen van Maxima, ik slecht mens die zoveel menselijkheid als de Brilsmurf wil nuanceren. Poef, jij gekke complothenkie, weg uit het Smurfendorp.

Had Joop van den Ende de Argentijnse met blonde Bestie-bloed Maxima een ui gegeven? Dan is dat de duurste ui ooit voor het lot van Nederland gebleken. Van den Ende maakte weer John de Mol groot, (Endemol) en De Mol is nu eigenaar van persbureau ANP. De cirkel is rond.

Interessante Tijden

Conclusie:
Zodra je de televisie aanzet of je opent een krant, dan word je al ‘gespind’. Meer dan 80 procent van wat in de krant staat is door marketing, pr en spindoctoring bewerkte informatie.

Daarin is ‘autoriteit’ het waarheids-criterium gemaakt, precies volgens het eeuw oude handboek van de Spin. Miljardairs-families kunnen de ruimte tussen je oren huren met hun media en hun ngo’s. Dat doen ze al sinds 1913 onder de vlag van ‘filantropie’, en door feiten te creëren die om ‘reactie’ en dan solutie (hun plan als The Great Reset) vragen.

Je kunt de moderne wereld niet goed duiden, en zelfs je eigen ingebeelde ‘diepste waarheden’ zonder invloed van de spindoctoring daarop te doorgronden.

Huiswerk: kijk aflevering 1 van The Century of the Self, om ook toe te treden tot de groep slimmere mensen die zich niet zomaar laten beetnemen:

En opdracht: Welke Spin-trucs heb ik nu toegepast? Comments below! En als uitsmijter de qoute van Aldous Huxley (Brave New World revisited)

They will bypass the rational side of man and appeal instead to his subconscious, therefore making him actually love his slavery’

Avondklok: iemand? En: welke familie heeft (indirect) dus de media weer in de tas:  Wist u dat pandjesbaas Bernhard van Oranje in 2019 met zijn vastgoedbedrijf het hele mediapark opkocht?

Wanneer je tussen ‘het nieuws’/mediaruis door leest (klimaatonzin, virusangst, gespeculeer over Elfstedentocht), en de puzzelstukjes in elkaar past: dan snap je wie hier nu werkelijk regeren in Bananenmonarchie NL: bedenk zelf het antwoord maar!

10 Replies to “Spindoctoring maakt ‘massa’ met Harry Potter-techniek”

  1. “If you tell a lie big enough and keep repeating it, people will eventually come to believe it. It thus becomes vitally important for the State to use all of its powers to repress dissent, for the truth is the mortal enemy of the lie, and thus by extension, the truth is the greatest enemy of the State.” — Joseph Goebbels, Reichsminister of Public Enlightenment and Propaganda

  2. bij het lezen van dit artikel kreeg ik in eerste instantie 2 associaties;
    het liedje van syreeta wright – spinnin’ and spinnin’
    en de spektakelmaatschappij van guy debord.
    beiden op internet te vinden. met name het situationisme in de spektakelmaatschappij was destijds voor mij een eye-opener en is mij nog altijd dierbaar.
    kortom dit is 1 van de prettige stukjes op jullie site en die billen zijn leuk meegenomen.

  3. Nog een spintruc:
    “om ook toe te treden tot de groep slimmere mensen die zich niet zomaar laten beetnemen:”

    Wordt weer even mooi ingespeeld op je groepsgevoel, de fear of missing out.
    Veelal toegepast in click bait. Mijn bullshit detector begon direct te piepen bij het lezen.
    Wie heeft zich nu beet laten nemen?

  4. Nog een truc, waar mijn detector direct op aansloeg:

    “om ook toe te treden tot de groep slimmere mensen die zich niet zomaar laten beetnemen:”

    Schoolvoorbeeld klikaas titel, aanspreken op groepsgevoel, inclusief het rolmodel gedrag van de doelgroep.

  5. Hoe groter de leugen, hoe meer kans dat ze geloofd gaat worden.

    WT een geluk voor de leiders dat de mensen niet nadenken.

    Het vermogen van mensen om te onthouden is zeer zwak ontwikkeld, het vermogen om te vergeten is enorm.

Laat een reactie achter aan Anon Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *