De Wind van God beklimmen (Musallah)

Mussalah, de top op 2925 meter

In dit zaterdagse archiefverhaal mijn publicatie voor Leven & Cetera in NRC Handelsblad van 11 november 2006. Hierin reizen we naar Bulgarije. Dat land heeft drie nationale parken met van wolven en beren vergeven bergen. Interessante Tijden op reis beklom de hoogste Balkantop, de Mussala en verkende de heilige plaats van de Universele Witte Broederschap, gesticht door de theosoof Peter Deunov (1864-1944).

Zicht op de Mussala

Voor het gros van de Nederlanders is Bulgarije een groezelig Balkanland waar je met een grote boog overheen vliegt op weg naar het Turkse strand. Maar het land mag dan de thuisbasis zijn van Oostblokmaffia, de mutry. Het is ook de opkomende Europese lowbudget-bestemming (in 2006).

Bij mijn bezoek was Bulgarije met Roemenië net door de Europese Unie als lidstaat opgenomen. Dit vanuit strategische belangen van de NATO dat haar invloedsfeer richting Russische grens wilde opschuiven. Ook al was het land voor EU-toetreding qua bestuur, financien en economie niet klaar. Dat strategische doel diende al eerder de infiltratie van US AID.

Dat hulpvehikel van de Amerikanen betaalde de aanleg van wandelpaden door, en opwaardering van nationale parken, als ‘zachte’ druk tot uitbreiding van de invloedsfeer in de voormalige Sovjet-satelliet. Die parken kregen via Panparks (WNF) het stempel van (kleinschalige) ecotoerisme-magneet, waarmee de regio een economie van het land een duw zou krijgen.

Djendema (De hel) met uitzicht op de Botev-piek, in Nationaal Park Centrale Balkan

Maar het is natuurlijk onwaarschijnlijk dat 3 Groen Linkse wandeltoeristen, die hun eigen biologische bammetjes meebrengen in hergebruikt plastic enig verschil in economie maken. Alleen massatoerisme zet zoden aan de dijk.

Een half miljoen Britse en Duitse skiërs weten de hellingen bij Bansko, Pamporovo en Borovets te vinden. De noordelijke Zwarte Zeekust is in zeven jaar tijd (in 2006) omgevormd van maagdelijk natuurstrand tot Bulgaars Benidorm.

Naast goedkoop massavermaak heeft het land drie nationale parken die ruig en ongerept liggen wachten op buitensporters en natuurliefhebbers. De Centrale Balkan met haar Botevpiek en het Rilagebergte met de hoogste Balkantop Mussala (acht meter hoger dan de Olympus) zijn zonder klimgereedschap te behappen.

Bij een biologische achtergrond van beren, wolven en arenden kun je hier via honderden kilometers hikingtrail en mountainbikeroutes de conditie op de proef stellen.

..idem. De ijsmeren

Op 100 kilometer zuidelijk van Sofia ligt het 80.000 hectare grote Rila Nationaal Park met het aangrenzende wereldberoemde Rilaklooster. Het gebergte met hierin de Mussala is heilige grond, het venster op het universum. Tenminste, dat ontdekte Peter Deunov in het begin van de vorige eeuw toen hij bij het zogenaamde zevenmerengebied bij Rila visioenen kreeg.

Niet verwonderlijk, de naam Mussala verwees sinds de 500 jaar durende Turkse bezetting al naar Allah die er zijn wind zou laten waaien.

God had Deunov in het Rilagebergte zoveel te vertellen, dat de Bulgaar geestelijk voor zichzelf begon en een sekte stichtte. Jaarlijks in augustus beklimmen een duizendtal leden van zijn Witte Broederschap daarom nog steeds de hellingen. Het broederschap aanbidt de zon, en voert een sjamanistisch-christelijke cocktail van dansrituelen uit – zogeheten ‘Paneurythmie- rond de ijsmeren in het gebied. Die dansjes werden door Deunov in 1932 ontwikkeld.

Peter Deunov

De term ‘wit’ verwijst naar de witte gewaden die uitverkorenen door God zouden dragen in het Bijbelboek Openbaring van Johannes. Deunov kreeg zijn theologische scholing overigens in Amerika aan ondermeer het Boston University School of Theology.

De broederschap is qua esoterie verwant aan de Theosofie van Helena Blavatsky en haar pupil Alice Bailey. Uit die theosofie komt ook de wereldeenheid-religie voort van de Verenigde Naties en het Earth Charter van ex-Koningin Beatrix en Herman Wijffels met zijn World Connectors, en de aan de Verenigde Naties gelieerde sekte Lucis Trust. (erfgenamen Alice Bailey)

Een beetje Vrijmetselaar-achtige shit, religie die nadruk legt op openbaring voor een spirituele elite en inwijding. ( = ‘gnostiek’) Dus niet voor het profane klootjesvolk dat met consumptie, televisie en fornicatie genoegen neemt.

Aan de verre horizon ligt Sofia

Simeon II
Onderweg naar de Mussalatop vanaf skioord Borovets komen we al de eerste zonaanbidder tegen. Het blijkt geen sektariër, maar een slechts in onderbroek gehulde bruingebakken vijftiger die je eerder in showboot op de Amsterdamse grachten verwacht van de Anaal Parade. In draf bestormt hij de top van de Mussala, en zijn nogal opvallende demonstratie van eigen fitheid inspireert een Britse medehiker om de berg om te dopen tot ‘Bareback Mountain’.

Als verwijzing naar de film over 2 homofiele cowboys die elkaar’s rug beklimmen, en de ‘bareback’- feestjes die sodomieten houden.

Twee parkrangers loodsen ons het nationale park in, op 2100 meter hoogte aan de voet van de Mussala bij een spiegelend gletsjermeer. Ecoconsultant Vlado Galabov fungeert als tolk, gehuld in een t-shirt met de opdruk ‘sarcasm, it beats killing people’. Hij blijkt een kennisreservoir van Bulgaars wel en wee. Zowel op ecologisch als politiek niveau.

“De voormalige premier Simeon Sax-Coburg Gotha, bekend als Simeon II heeft hier zijn winterverblijf’, zegt Vlado. “Hij is nazaat van de vroegere Bulgaarse tsaar en kreeg bij terugkeer in Bulgarije grond in het nationale park dat van zijn familie zou zijn. Hij claimt nu zelfs eigenaar van de berg Mussala te zijn.”

Beklimming

Sinds Simeon II vorig jaar de macht moest delen met andere partijen is over die rechtmatigheid van zijn bezit discussie ontstaan. Voor de beschermde natuur in het park is de twijfel over Simeons grondrechten positief. Samen met de 2005 in Sofia geliquideerde zakenman Emil Kjulev had hij namelijk het plan om de skifaciliteiten van Borovets uit te breiden tot in het nationaal park.

Toen multimiljonair Kjulev sneuvelde ging de stekker uit de plannen bij Super Borovets.

Witteboordcrimineel Kjulev – de Bulgaarse Ed Nijpels- was berucht in groen opzicht. Eerder investeerde hij al in een skiproject in Bansko waar 2500 hectare bos werd gebulldozerd in Unesco erfgoedsite het Piringebergte. Het natuurreservaat moest zo plaatsmaken voor drie budgetskihellingen. Eufemistisch gezegd niet helemaal volgens de wet, maar een beetje zwaaien met de geldbuidel doet wonderen in Bulgarije, net als in maffialand Nederland trouwens.

Alleen zwaait men in Nederland – Nigeria aan de Noordzee- met een PUBLIEKE geldbuidel ter omkoping.

Kjulevs tocht naar gene zijde verandert dit niet. Een nieuwe investeringsmaatschappij, Rilasport wil nu alsnog midden in beschermd natuurgebied in het Rila Nationaal Park bij Panichishte een mega-skioord aanleggen. Vlado kan zich tijdens de tocht vreselijk over opwinden. “De mutry met hun geld en vriendjes kunnen overal hun zin doordrukken”, zegt hij. “Vooral bij Bulgaarse burgemeesters, die zijn bijzonder makkelijk om te kopen.”

Sanitair in Bulgaarse berghut

Ringtone
Gespitst op het overvloedige wild dat volgens de parkfolder in het Nationale Park voorkomt, bevries ik even bij de galmende roep van een steenarend. Het blijkt de ringtone van Vlado’s mobieltje, ook boven de boomgrens is de ontvangst uitstekend. Na 700 meter klim, en een bombardement van bergachtige live-ansichtkaarten volgt de laatste springplank naar de top, chalet Icy Lake.

Hier is de mogelijkheid om kruidenthee te tanken, na met smaakjes gecamoufleerde alcohol de nationale drank van Bulgarije. Het land is namelijk ook Europa’s grootste exporteur van medicinale kruiden.

De laatste etappe kent twee wegen naar boven. Een fatsoenlijk pad met klauterwerk en de kortste maar zwaardere echte klim over rotsblokken en langs de afgrond. Onze bruine barebackbeer blijkt al weer beheerst hijgend het traject af te dalen dat wij naar boven willen

Ook outdoorjournalisten moeten zich regelmatig bewijzen, en we kiezen de avontuurlijke variant.  ‘Netals een gems’ zo grijnst een van de rangers.

Bulgaars vakantiepark

Mijn heroïsche klim naar boven krijgt een relativerende deuk als bovenop de top een twaalfjarig Bulgaars schooljongetje lui, zonder een druppel zweet leunt tegen de hoogtemarkering van 2925 meter. Toch volgt een licht euforisch gevoel als mijn longen weer het normale ademritme te pakken hebben. Zonder ooit eerder te klimmen kan ik mij voorstellen wat de kick bij profs is van de top halen, zeker in gebergte dat qua wildheid op een oude versie van de Pyreneeën lijkt.

Na de top doorkruisen we het Nationaal Park via de zuidhelling van Mussala. Kilometers klimmen en afdalen over rotspaden, dan verschijnt onder ons het wild dat we wilden imiteren. Rennend over een sneeuwmassa voert een groep gemzen een stukje bergacrobatiek uit, zonder enig benul van mutry en Rilasport. Voorlopig zijn zij nog de enige die hier over de sneeuw glijden, en het lijkt er op dat ze met een zwarte piste geen moeite hebben.

  • dit is de opgewaardeerde versie van een reisreportage die ik maakte voor ‘Leven & Cetera’ van NRC Handelsblad (11-11-2006). De reis/vakantie werd betaald door het Wereld Natuur Fonds (Panparks)
  • Andere verhalen over de reis verschenen in HP de Tijd (over de Bulgaarse maffia) en De Standaard 

5 Replies to “De Wind van God beklimmen (Musallah)”

  1. In dit artikel staan een paar mooie voorbeelden hoe jij oordelen velt over dingen die je aanneemt en dan in je hoofd een eigen leven gaan leiden.. Ik ga niet over bepaalde aannames op het esoterische vlak een discussie voeren omdat daar wel iets inzit wat kan kloppen gebaseerd op intuïtie en kennis van het verleden. Ik houd de opties open en ga dat dan ook niet als een generale conclusie ergens opplakken, totdat ik echte feitenkennis heb. Ik blijf gewoon altijd sceptisch naar alle sektes/clubs/broederschappen en wat er nog meer is wat je eigen kompas kan beïnvloeden. Tevens kunnen we niet alles over één kam scheren er zitten vaak best oprechte mensen tussen die een voorbeeld voor anderen geworden zijn. Ik ben nergens lid van maar weet dat ik wel met alles verbonden ben, gewoon door simpele logica.

    Voorbeelden van stickers die je op je observaties drukt via wat in je eigen hoofd rond spookt.

    “Maar het is natuurlijk onwaarschijnlijk dat 3 Groen Linkse wandeltoeristen, die hun eigen biologische bammetjes meebrengen in hergebruikt plastic enig verschil in economie maken.”

    Klopt dat het waarschijnlijk geen verschil zal maken. Maar het kunnen er 3 van alles zijn en niet die overtrokken karikaturen die jij neerzet. Het kunnen ook drie bebaarde Friesen zijn die denken uniek te wezen omdat ze daar geboren zijn en zich boven de massa verheven voelen om de een of andere zelfrechtschapen voelende reden.

    “Naast goedkoop massavermaak heeft het land drie nationale parken die ruig en ongerept liggen wachten op buitensporters en natuurliefhebbers. ”

    Waar slaat het goedkoop op is dat financieel of degenererend bedoeld?

    “Buitensport en natuurliefhebbers” is ook een massavermaak. Ga maar eens naar jaarlijkse gekte bij Mount Everest kijken waar men het Basecamp vervuild met achtergebleven rommel en als Pinguïns in een file de Berg opgaan voor een plek vechtend aan de geleide touwen die al van te voren bevestigd waren.
    Of met een Atoom IJsbreker de Noordpool bezoeken . Hierin zit een budget verschil wat iets van goedkoop en duur inhoud. Als het degenererend bedoelt is dan zie ik weinig verschil. Dacht jij dat jouw bezoek aan Tenerife en daar een auto huren geen massa vermaak was en jij als gelijk een Marco Polo de eerste was? Het was in de jaren tachtig al een oord waar veel Benidorm gangers hun vakantie naar toe verplaatsen en anderen het gat in Benidorm gingen opvullen.

    “Onderweg naar de Mussalatop vanaf skioord Borovets komen we al de eerste zonaanbidder tegen. Het blijkt geen sektariër, maar een slechts in onderbroek gehulde bruingebakken vijftiger die je eerder in showboot op de Amsterdamse grachten verwacht van de Anaal Parade. In draf bestormt hij de top van de Mussala, en zijn nogal opvallende demonstratie van eigen fitheid

    Deze laatste spant de kroon daar kan je een beker mee verdienen. Als “De beste sticker opplakker van het jaar”.

    Voor de rest vond ik het best wel leuk om wat van het land te lezen en wat er onderhuids speelt dat lees je normaal niet in het toerisme promotie materiaal en dat maakt jouw dan wel weer interessant in deze tijden met je site Interessante tijden.

    Zie morgen weer fris je Bijbel beschouwing tegemoet waarin ook iets van “Gij zult niet oordelen” instaat. Ik neem aan dat je daar nog niet aan toegekomen was het zijn namelijk nog veel lettertjes wat in die verzameling boeken staat. Indien je het nog niet wist dan is het je vergeven door de term “zalig zijn de onwetende”. Op een andere van de acht zaligheden vind ik dat je deze wel verdiend namelijk ” tegen onrecht strijden”. Echter pas op dat je niet wordt waartegen je vecht. Je vecht tegen een polariserende kracht waarbij je zelf de kracht ook als wapen gebruikt om welke reden dan ook. Dat zal dan ook een reactie kracht opwerpen die zich tegen je kan keren op het moment dat je het niet kan gebruiken of zag aankomen.
    Mijn reactie is niet tegen jouw maar voor jouw ik hoop dat je dat verschil kan vatten.
    Andere reacties kan ik niets van garanderen hoe deze op je af gaan komen. Het is namelijk voor een groot deel afhankelijk van welke intentie achter jouw mening zit. Het is niet zozeer wat je doet maar de reden of intentie erachter wat de reactie bepaald.

    1. Beste Marinus,
      Naar aanleiding van dit commentaar moest ik denken aan het gesprek dat Jan Storms onlangs had met De Andere Krant.
      Hij zei dat alhoewel de oosterse filosofie in het verminderen van het ego een weg naar verlichting zien, dit niet het pad is dat we in Nederland moeten inslaan.
      Kan dat te maken hebben met het feit dat, om het ego/persoonlijkheid te verminderen, men deze eerst zal moeten opbouwen en dat het lijkt alsof wij in Nederland persoonlijkheid/ego verwarren met een politieke personage?
      Alsof ons ego geen egoïsme is omdat we ons hebben verbonden aan een groep?

      1. Hoi Geesje
        Wat wel en niet in Nederland past heb ik geen mening over ik denk dat iedereen voor zichzelf op de juiste tijd kan uitvogelen wat het beste bij de inclinatie van de Ziel past.

        Anders kan je in de valkuil van generaliseren vallen van wat beter of best is voor een groep en een theorie van een ander aantrekken als een jas die tijdelijk goed aanvoelt gebaseerd op emoties of het niet los kunnen laten van dogma’s of conditionering. De één zal in het Nu leven oppakken de ander meditatie weer een ander de Amerikaanse Indiaanse benadering en weer een ander zal de charme van Zen oppakken en er zijn er ook die zich nergens druk over maken lekker een pint met vrienden drinken en bij een club willen horen. Kortom lang leve het verschil. Als we dat kunnen accepteren en leven volgens het gezegde “Wat U wilt doe U ander niet geschiedt die dat ook een ander niet” dan zal de mensheid als één geheel en niet aan geografisch/etnische verschillen gebonden in een korte tijd er heel snel beter voor te komen staan. Dat begint in de eerste plaats met onze eigen gedachten en conditionering te controleren/analyseren.

        Als je reïncarnatie kan accepteren en bijvoorbeeld mijn situatie als een Oosterse ziel die in Nederland geïncarneerd is omdat ik iets van die cultuur nodig heb (Rotterdamse nuchterheid en aanpakken) om completer te worden dan vallen de verschillen op den duur weg en zie je steeds meer verbinding met alles. En zie je ook dat niet alle Nederlanders alleen maar in Nederland kunnen of moeten reïncarneren en niet alle Oosterlingen aan het Oosten gebonden zouden moeten zijn in de vele incarnaties die we doorlopen om completer te worden. Misschien beter gezegd je ziet de verschillen als een mogelijkheid om op te pakken om te groeien/integreren en niet te polariseren. Kortom ik zoek de balans of een gulden middenweg van het Nederlands westerse niet lullen maar doen tegen de oosterse weet je wel wat je doet en zou je dat nu wel doen kan je niet beter niks doen wat in sommige gevallen voor mij een goede oplossing bied. Een beetje iets van de praktische inslag waarbij je grip op je leven krijgt en je uit je benarde positie kan uitwerken tegenover een soort fatalistische gelatenheid met het is nu eenmaal mijn karma.

        Het egotrippen is in het Oosten net zo goed aanwezig en niet minder dan zelden bij Goeroes. Het Oosten leeft in hun kijk in het ijzeren tijdperk waar alleen maar respect voor macht en bezit is en de Heilig/eerlijke mens als een gek/naïeveling gezien wordt. Dit was al lang geleden voorspeld in onder andere de “Mahanirvana tantra” gelijk Bijbelse voorspellingen die uitkomen. Er zijn ook genoeg Goeroes die zich met politiek bezig houden.

        Dus het gaat mij niet zozeer om het actuele Oosten maar om de Oude metafysische kijk op zaken waar mijn natuur bij aansluit. Dat pakket van metafysica is door de conservatieve Hindoe nog aardig compleet overgeleverd en in het openbare domein gebleven en in het westen meer ondergronds gegaan/verstopt voor de massa. De Hermetische leer is vind ik een goed voorbeeld van wat in het westen nog werkzaam/overgeleverd is en ook goed bij de Westerse cultuur past voor mijn gevoel. ‘The Kybalion by three initiates’ wat je onder andere via archiveorg.com of op YouTube voorgelezen kan downloaden/beluisteren is een echte parel in mijn visie.

        Het actuele Oosten is juist nu meer kapitaal/materieel gedreven en het actuele westen is meer dogma vrij en spiritueel aan het worden los uit de klauwen van dogmatische religie.
        Ik zie prachtige mensen in het westen die de de boel heel goed benaderen en zo als Goeroe naar het Oosten kunnen gaan. Spiritualiteit is niet aan een geografische locatie gebonden. Het is meer als een golf die dan hier is en dan weer daar een piek heeft. Over de hele aarde zal je dan ook bepaalde meesters tegen kunnen komen en niet in de laatste plaats in Nederland.

        Echter het verschil met de Westerse landen in de laatste tijd is dat de hoekstenen waarop de mens zijn fundementen op had gebouwd zoals bij een gemeenschap horen en de familiekring bewust gestuurd veel verder afgebroken zijn en het Oosten meer traditioneel gebleven is.
        Als voorbeeld in Nepal hebben mensen vaak geen namen maar worden op de positie in het gezin of groep aangesproken. In het huisgezin noemen de ouders en ook de kinderen elkaar bij hun positie kleinste grootse en middelste als het om kinderen gaat. Dan heb je nog grote vader/patriarch en moeder/matriarch in gemeenschappen . Men is hier heel kien op hun positie in de samenleving ik noem het in mezelf “positie tijgers” Je kan in bepaalde gemeenschappen/stam cultuur niet om deze mensen heen manoeuvreren. En je moet oppassen dat je ze niet in een openbare discussie onderuit haalt want dan heb je er een vijand bij. Dan heb je ook nog eens dat men elkaar door het hele land oudere of jongere broer/zus noemt. Ik wordt nu langzaamaan steeds meer opa genoemd in plaats van oom . Ik ben met een Nepalese vrouw uit de Krijgers kaste getrouwd , iedereen noemt me zwager in heel Nepal als ze weten dat je met een “zus” getrouwd bent. Kortom er is nog een hecht eenheidsgevoel ondanks dat ze onder elkaar bakkeleien en elkaar de kop kunnen afhakken is er toch een hele grote saamhorigheid. Vooral als er een gemeenschappelijke dreiging van buiten af komt dan staan alle neuzen binnen te kortste keren dezelfde richting op. Net als in het dorp uit de stripverhalen van Asterix en Obelix. . Echter dit kan ook verstikkend werken vooral omdat het nog heel conservatief is. Ik zit meer aan de rand van de samenleving en heb een analytische observerende inslag en hang meer naar de kluizenaar. Ik zie verschillen en probeer daar de grootse gemene deler in te vinden.

        Als we over corruptie en geweldloosheid praten dan loopt het gemiddelde oosten echt niet Walk the talk van hun filosofisch denken ook de Boeddhisten , Het corrupte lijkt haast wel een erfelijke eigenschap. Echter het westen heeft de laatste jaren flink zijn best gedaan om op gelijke voet te komen met dit.

        Over ego en persoonlijkheid
        In het westen is bewust het ego gepromoot tot op het punt dat we losse eilandjes (ikjes) zijn geworden en niet meer zo verbonden door culturele normen en waarden zijn . Nu komen ze noodgedwongen weer dichter naar elkaar toe vanwege alle ellende die er momenteel massaal ervaren wordt. Deze ellende heeft ook met een collectief karma te maken.
        Het schijnt dat er in Noord Korea geen term voor Ik is, echter ik zie dat land nu eenmaal niet als een ideaal voorbeeld.

        Ego en persoonlijkheid zie ik als twee aparte zaken . Ook de rol die het ego in ideale omstandigheden zou moeten spelen.
        Zal het proberen te illustreren.
        Eerste aanname het is een groot spel wat een ooit ontwaakt bewustzijn met zichzelf speelt waarbij wij allemaal vonken/schijnbaar afgesplitste eenheden zijn/ons wanen. Ons design zit zo in elkaar dat we via onze zintuigen ons als aparte units beschouwen en er de notie van een Ik ontstaat als onderdeel van het Spel. Tevens hebben we ook nog met iets heel lastigst te maken in ons design, dat zijn onze ingebakken instincten voor zelfbehoud en voortzetting van de mens, onze dierlijke/”lagere” natuur. Als dat Ik zich beter dan anderen gaat wanen dan gaat dat Ik wat we noemen een groot ego krijgen. Als dat ego de baas wordt en niet meer de verbinding met alles voelt dan lijkt schijnbaar dat deze in het spel verder van de bron verwijderd terwijl het juist de bron is die het spel met zichzelf speelt. We houden dus onzelf voor de Gek. Of beter “Het”houd “Het” voor de Gek. Je zal dan ooit op een punt komen dat je erachter komt dat je zonder de rest om je heen eigenlijk geen identiteit hebt. Om te bestaan hebben we elkaar nodig. Als je het ego niet meer de baas laat zijn maar ten dienste van het spel inzet volgens de spelregels in harmonie met de intentie van de blauwdruk/evolutie plan dan blijft er wel een persoonlijkheid over.

        Ons cognitieve vermogen om dingen te generaliseren zit ons vaker dan we denken in de weg om het unieke in iedere manifestatie te zien. Veel bomen noemen we een bos terwijl iedere boom verschillend is en uniek is. We zijn de openheid van een kind wat vaak nog direct waarneemt voorbij gelopen/kwijt geraakt onderweg.. We hebben onze kop vol met allerlei generieke zaken om het makkelijker te houden in een steeds complexer wordende samenleving.

        Kortom er is geen beter of best en al helemaal niets wat perfect is we kunnen hooguit onze persoonlijke en gemeenschappelijke idealen proberen te bereiken /nastreven. Dat houd ook in dat we een compromis moeten vinden tussen de Ikken

        Over de mening van Jan Storms
        Een echte Goeroe/filosoof zal niet met een “one fits all” mening voor de dag komen maar voor iedere student datgene uitvogelen wat bij deze het beste past.

        Geesje na wat reacties van jou gelezen te hebben twijfel ik er niet aan dat jij zal vinden wat bij jouw past indien je oprecht zoekt
        Ik voel namelijk intuïtief dat je de intelligentie ervoor hebt en een eigen mening hebt die je onderbouwd door inzicht in zaken. Niet om een trend/mode te volgen of achter de fanfare aan te hobbelen. Als je verlangen naar wat bij jouw past echt oprecht uit je hart komt dan komt vanzelf op je pad wat je op dat moment het beste kan gebruiken. Dat kan een film zijn een boek of ontmoetingen.

        Ik hoop dat dit antwoord je van dienst kan zijn.

  2. Correctie er moet staan “wat gij wilt dat u niet geschiedt doe dat ook een ander niet”

    Een Smartphone met kleine toetsen en auto fill kan rare resultaten opleveren..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *