“Een streep die plots begint”, contrail of chemtrail?

Beeld: J.K, 14 maart 2024

Contrails uit vliegtuigen vormen zich tussen de 8 en 12 kilometer vlieghoogte, afhankelijk van de heersende luchtvochtigheid, temperatuur ter plaatse en (dus) vlieghoogte van het vliegtuig. Hoe kan je dan plots een streep zien ontstaan, wanneer deze factoren niet plots in het vluchtpad kunnen veranderen? Die vraag stelt J. K. uit Delft, die deze opname maakte op 14 maart boven zijn woonplaats.

Beeld J. K. Steeds langere streep uit het niets

Kan een piloot plots een ander brandstofmengsel activeren, dat meer aerosolen en dus condensatiekernen geeft? Contrails vormen zich immers rond roetdeeltjes uit de uitstoot, zodat ijskernen ontstaan. Wanneer vlieghoogte en luchtvochtigheid gelijk blijven, dan moet er dus iets zijn veranderd in het aerosolengehalte van de uitstoot.

Op die zelfde dag ontstond boven zijn woonplaats alvast dankzij persistente contrails de bekende melkige waas, waar eerder nog een blauwe lucht te zien was.

Kooiman stuurde me deze opnames toe. Hij gelooft in de chemtrail-theorie. Hoewel die optie overigens niet uitsluit dat ook ‘gewone’ contrails ontstaan en vice versa.

De literatuur voor vandaag

Zijn stadgenoot Coen Vermeeren hanteert in ‘Verduisterende Praktijken’ de stelling dat -als er bewust aan zonsverduistering via vliegtuigsporen wordt gedaan- de civiele luchtvaart hierbij betrokken moet zijn.

Hij geeft achterin zijn boekje ook berekeningen, waaruit zou moeten blijken dat huidige persistente contrails niet uit ‘normale’ vliegtuigsporen afkomstig zouden kunnen zijn. Tenzij er bijvoorbeeld in de brandstof materialen zijn toegevoegd die als condensatiekern fungeren, vergelijkbaar met roetdeeltjes.

Binnen de chemtrail-kringen verwijzen mensen dan naar Project Cloverleaf, een sproeiprogramma van de Amerikaanse overheid dat in 1999 zou zijn begonnen, maar dat nooit zou zijn gestopt.

Van Christianne Voigt in Nature

Onderzoek richt zich op contrail-vermindering
Ondergetekende kan daar nog geen oordeel over vellen, zoals gezegd: De ene theorie is geen uitsluiting van de ander. We zien in de luchtvaart-literatuur echter eerder een tegenbeweging. Binnen de civiele luchtvaart is het contrail-thema ‘heet’ omdat persistente contrails en de cirruswolken die ontstaan mogelijk meer opwarmend effect zou hebben dan de CO2-uitstoot van de volledige luchtvaart.

Van de decaan van Lucht- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft, Henri Werij en zijn medewerkers kreeg ik in maart al deze studie opgestuurd van het Duitse lucht- en ruimtevaartlab. Die vlogen met een Airbus A320 met ander brandstofmengsel, waardoor er minder condensatiekernen vormden, zodat contrails met de helft afnamen.

Werij en collegae waren uiterst aardig en attent bij het verstrekken van wetenschappelijke artikelen. Om ze meteen in te lijven bij een complot om de mensheid te vergiftigen, lijkt me vooralsnog wat te ver gaan.

Contrail-voorspelling volgens GLOBE, betaald door de NASA

Er zijn ook andere oplossingen mogelijk. Zie bijvoorbeeld deze site gesponsord door de NASA, het GLOBE Programme (in 1995 op Earth Day 22 april gestart) met voorlichting over de zogenaamde ‘Appelman’-chart

Volgens Coen Vermeeren zouden persistente contrails een recent fenomeen zijn, sinds de jaren ’90.
Volgens GLOBE zou al in 1953 door Appleman een methode zijn opgesteld, om te voorspellen of in je vluchtpad grote contrails kunnen ontstaan.

Zij stellen dat de eerste contrails al in 1919 werden gerapporteerd. En dat militaire luchtvaart sindsdien juist probeert ze te mijden:

Military planners have been interested in condensation trail (contrail) forecasts since World War II. Contrails can make any aircraft easy to locate by enemy forces, and no amount of modern stealth technology can hide an aircraft if it leaves a persistent contrail in its wake.

In 1953, a scientist named H. Appleman published a chart that can be used to determine when a jet airplane would or would not produce a contrail. For many years, the U.S. Air Force Global Weather Center used a similar chart to make contrail forecasts.

De Appleman chart om op basis van luchtvochtigheid en temperatuur de kans op contrails te voorspellen in je vluchtpad

Vervolgens komt de gebruikelijke uitleg, waarbij contrailvorming wordt vergeleken met het uitademen van lucht op een koude dag. Hoge luchtvochtigheid en lage temperaturen vormen wolken. Dus hoe vochtiger de lucht op grotere vlieghoogte, hoe persistenter de contrals, zo lijkt ook de uitkmost van de Appleman chart.


Verder kreeg ik deze presentatie toegestuurd van Dr Roger Teoh van het Centre for Transport Studies aan het Imperial College London. Naast het eerder aangehaalde voorbeeld van schonere brandstoffen, geeft hij nog een oplossing.

Gebruik contrail-modellen om in het vluchtpad van vliegtuigen te voorspellen hoe persistent die worden. En pas op basis daarvan het vluchtpatroon aan, dat je daar lager vliegt. Die aanpak zou meer dan 50% aan persistente contrails kunnen mijden, tegen minimaal verlies aan brandstoffen.

Bron: Dr Roger Teoh, Imperial College: Een andere manier om contrails te verkleinen, vluchtpad veranderen

GLOBE is ook complotorganisatie
Komende week zal ik verder in die materie duiken. Ook vraag ik Coen Vermeeren nog hoe hij aan een factor 3 toename van vliegverkeer komt in vijftig jaar terwijl ik op bijna factor 70 kom.

Blijf me meer tips sturen, beeld uit eerste hand (geen vage YT-filmpjes) als bovenstaande dat kan werken als ontkrachting van de reguliere verklaring: Dat alleen luchtvochtigheid en vlieghoogte maatgevend zijn.

De voorlichting die GLOBE geeft, kan natuurlijk ook gewoon dienen als afleiding. Ik vind het opvallend dat GLOBE de zelfde naam heeft als het door o.a. Al Gore opgerichte GLOBE Legislators (Global Legislators Organisation for a Balanced Environment), een globalistisch lobbycollectief (1989) met sinds 1991 een Europese afdeling in Brussel (GLOBE EU)

Hemmo Munting en Al Gore van Globalisten/Socialisten-club GLOBE, gelieerd aan Club van Rome

Waarom moet GLOBE als wetenschappelijk programma ook precies starten op Earth Day? Dat is omdat ze de wetenschappelijke tak zijn van de zelfde politieke lobby rond de Verenigde Naties haar Agenda 21.

Eind deze maand geven we dan voor de Groene Rekenkamer een overzichtsartikel van het tot nu toe gevonden bewijsmateriaal.

En je helpt mij enorm door Interessante Tijden te steunen met wat je missen kunt, zodat ik dit onderzoek kan voortzetten. Dank jullie wel voor de support tot nu toe!

One Reply to ““Een streep die plots begint”, contrail of chemtrail?”

  1. Aanvullende reacties op FB

    Arjan:

    Ik heb datzelfde gezien. Géén contrail, contrail, geen contrail. 12 uur later opkomende bewolking vanuit het westen, dus niet ontstaan uit die contrail, 36 uur later regende het.
    Het opkomen en verdwijnen kan dus ook te maken hebben met een instabiele atmosfeer op die vlieghoogte. Meestal heb je die vooral voor of na een depressie. Luchtlagen zijn moeilijk mengbaar, óók in verticale zin, zie thermiekbellen die zich niet of nauwelijks mengen met de omgeving. Ga maar eens in een zweefvliegtuig zitten of onder een hangglider hangen. Bij die laatste merk je dat aan den lijve doordat je “weggedrukt” word. De stijgende lucht geeft lift onder één van de wingtips….. Die sport 8 jaar gedaan….
    Prachtig!
    Let op de wolken en het weer, zolang deze géén last heeft van AIC.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *