Zijn Friezen ‘Inheems Volk’- ‘First Nations’- volgens VN-definitie?

Onze Friezen-Tripel kun je drinken bij De Hinde in Hindeloopen

Indianen in Canada krijgen ten opzichte van de Federale Regering meer aanspraak op hun grond – en mogelijk ook grondstoffen – met beroep op de Declaration on the Rights of Indiginous Peoples van de Verenigde Naties. (2007)

Hebben de Friezen ook die mogelijkheid? ‘Directeur Transitie Ondergrond’ Luc Metsaers van het Rutte5/Schoof1-regime komt namelijk met Vermillion Energy (Vanguard cs) onze bodemschatten plunderen.

Zij de lusten, wij de bodemdaling. De Haags-Brusselse bezetter heeft wel het VN-verdrag ondertekend dat inheemse volkeren claimt te beschermen. De Raad van de Europese Unie bekrachtigde in 2023 alsnog het belang van rechten voor deze inheemse volkeren. Iets voor First Nations-Friezen?

De Friezen als Vikingen

Geweld zal ons (voorlopig) niets brengen
Onze Gemeente Fryske Marren zegt tot de Raad van State die gaswinning onder onze huizen aan te gaan vechten. Dat zal een juridisch gevecht voor de bühne worden van onze prachtige FNP-gemeente, hoe goed bedoeld ook. Bij de strijd tegen zandwinning bij Oudemirdum wonnen ze wel. Maar ze moeten weten dat alle grote energieprojecten vallen onder de Rijkscoördinatieregeling.

Dit betekent dat hun Rijksoverheid altijd gelijk krijgt bij haar eigen Raad van State.

Rijksoverheid en Vermillion Energy willen ons gas, wij de lasten, zij de lusten

Via de geijkte bestuursrechtelijke weg kom je er niet. Een ander middel zou zijn om je machteloosheid vanaf de zijlijn te uiten met boze kreten, of met internetpetities. ‘Teuken deuze ptiesie’.

Dan smeek je de bezetter of deze begrip voor je gevoelens wil hebben, en die zegt ‘ach het zijn maar Geuzen’ ( = bedelaars). Of je komt kokend van woede opdraven bij een informatie-avond, waar een mantelpakje van een extern bureau het je ‘helder en duidelijk komt uitleggen’, ze komen naar je ‘luisteren’.

Dat is vooral vernederend. De enige overheidsinstantie die aandachtig naar ons luistert is de AIVD en het Openbaar Ministerie.

Ons onderwijs behoeft verbetering, meer dan ‘Grutte Pier’ kunnen ook de meeste Friezen niet opnoemen

De militaire weg lijkt ook heilloos. Hun Rijksoverheid zou dat als ’terrorisme’ kwalificeren, zoals iedere bezettingsmacht dat zou doen. Realisme gebiedt, dat je hier als anarchistisch Fries clubje geen kans zou maken. Zij hebben gevechtsvliegtuigen, een heel leger.

Wij een hooivork, keukenmes en een luchtbuks.

Maar… we hebben eerder een militair wonder verricht, in 1347. Een clubje koukleumende rollator-Friezen (Stifting Betinking Slach by Warns) herdacht die gebeurtenis afgelopen weekend op klapstoeltjes in de kou, toegesproken door Goffe Jensma. Met die gevaccineerde minimalisten zul je de strijd niet winnen.

We hoeven dus ook niet al die Vloegteliengen met mobieltjes op Nikes in trainingspakken te accepteren en omvolking, Hugo mag zijn taalsubsidies houden

De Nederlandse overheid heeft de Friezen iets goed te maken
Dus staat er misschien nog- met een beetje juridische creativiteit- een andere weg open. Beroep doen op VN-verdragen als de Declaration on the Rights of Indiginous Peoples met een Friese stichting. Zoals Urgenda zich beroept op het (juridisch bindend gemaakte) Verdrag van Parijs (2015), zou je de Haagse bezetter dan op haar internationale verantwoordelijkheid kunnen wijzen om de rechten van de Friezen te respecteren.

Ûrgenda kun je die club dan noemen.

Een club die voor de oer-Friezen opkomt als ‘First Nations’. En hun recht tegenover de natiestaat waar zij werden ingelijfd op hun eigen land, zelfbestuur met eigen gekozen bestuurders die het volk vertegenwoordigen en de vruchten uit eigen bodemschatten, eigen onderwijs

Dat is namelijk waar dat VN-verdrag over gaat.

In Canada wordt dat verdrag al in Federale wetten geïmplementeerd. Sinds 2016 hebben inheemse volken/Indianen bij de regering een juridisch aanspreekpunt voor hun nu dus erkende rechten, waaronder in de staat British Columbia.

Since then, Canada has taken a range of important measures that contribute to renewed and respectful Crown-Indigenous relationships, in partnership with First Nations, Inuit and Metis. For example, as of November 2021, nine federal laws make specific reference to the UN Declaration.

These measures and others listed below contribute to the ongoing implementation of the UN Declaration in Canada.

The passage of the United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples Act (the Act) is an important step to ongoing reconciliation with Indigenous peoples.

Een actieplan met wollige taal

Er moet onrecht ongedaan gemaakt worden
Wat wordt onder die ‘reconciliation’ met inheemse volkeren verstaan?

The United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples (the UN Declaration) provides a roadmap to advance lasting reconciliation with Indigenous peoples. It shows us that further steps must be taken to respect, recognize and protect the human rights of Indigenous peoples and to address the wrongs of the past.

The Government of Canada and Indigenous peoples are working together in consultation and cooperation to implement the UN Declaration.

Ze maakten een ‘actieplan 2023-2028‘ dat vooral ronkt van wollige VN-taal over ‘inclusie’ en ‘discriminatie’. Maar onderschat niet de kracht van wolligheid. Zo kun je ook een verstikkende deken weven, waarmee je via (s)linkse weg alsnog je gelijk haalt:

Progress made in implementing each of the action plan measures will help to break down barriers, combat systemic racism and discrimination, close socio-economic gaps, and promote greater equality and prosperity for Indigenous peoples.

Through the implementation of the UN Declaration Act, we will build a better, more equitable future for Indigenous peoples and, in doing so, a more inclusive Canada for this and future generations.

De Raad van de Europese Unie bekrachtigt nogmaals de rechten van Inheemse Volkeren

Kwalificeren Friezen als First Nations?
Je kunt dus VN-verdragen gebruiken om jezelf binnen een land als volk belangrijker te maken. Bovendien heeft de Raad van de Europese Unie in 2023 nogmaals benadrukt hoe belangrijk de rechten van inheemse volken voor de Brusselse (Frankische) bezettingsmacht zijn. Dan moeten de Friezen dus wel als ‘inheems’ volk gekwalificeerd kunnen worden.

Bij de Wereldbank vinden we de volgende definitie van een ‘inheems volk’, waar dat VN-verdrag speciale rechten aan toekent:

Indigenous Peoples are distinct social and cultural groups that share collective ancestral ties to the lands and natural resources where they live, occupy or from which they have been displaced. The land and natural resources on which they depend are inextricably linked to their identities, cultures, livelihoods, as well as their physical and spiritual well-being.

Herdenking Friese Vrijheid bij Ihlow, Aurichland

Je kunt als Fries in Diaspora de taal zijn kwijtgeraakt. Dat maakt je nog niet minder Fries. De definitie vervolgt dan ook:

They often subscribe to their customary leaders and organizations for representation that are distinct or separate from those of the mainstream society or culture. Many Indigenous Peoples still maintain a language distinct from the official language or languages of the country or region in which they reside;

however, many have also lost their languages or on the precipice of extinction due to eviction from their lands and/or relocation to other territories, and in.

De constructie ‘Nederland’ is een moderne vinding, de Friezen waren hier First Nations

Inheems Fries heeft historische banden met grond en afkomst
Ben je meer Fries wanneer je Aquaduct verkeerd spelt als ‘akwadukt’? Het is de wil om Fries te spreken, die je onderscheidt. Dat je tenminste je best wilt doen om er bij te horen. We hebben geen Friese keuken, buiten Sûkerbôle, Oranjekoek en zelfs Beerenburg is van oorsprong een Amsterdams kruidendrankje.

Laten we wel wezen, daar moeten Friezen het niet van hebben wanneer ze als First Nations willen kwalificeren. Kaatsen is een Franse sport. Het zeilen is wel inheems, we waren immers een zeevarend handelsvolk, dat langzaam door Holland en de Hanzesteden werd overtroefd.

Laten we kijken wat de WB-definitie nog meer inhoudt:

They often subscribe to their customary leaders and organizations for representation that are distinct or separate from those of the mainstream society or culture.

Many Indigenous Peoples still maintain a language distinct from the official language or languages of the country or region in which they reside; however, many have also lost their languages or on the precipice of extinction due to eviction from their lands and/or relocation to other territories, and in.

Vrije Friezen en gemuilkorfde systeemslaven in de bus

Many have also lost their language on the precipe of eviction
De onderscheidende taal is een voertuig van identiteit, niet het doel. De hoofddefinitie moet zijn, dat je zowel historisch, genetisch en geestelijk verbonden bent met de Friese bodem. Daar zitten immers ook die bodemschatten in. Letterlijk uit de zeeklei getrokken, deel je  een zekere mentaliteit die je in Oer-Friezen herkent.

Noem het bloed en bodem, en zie voor een biologisch onderbouwde definitie hoofdstuk 3 van mijn hoofdwerk ‘Liever dood dan Slaaf.

Bestel mijn Meisterwerk op www.lieverdooddanslaaf.com

Het onrecht begon al sinds 1498, toen de Hertog van Saksen de Friese Vrijheid ongedaan maakte. Hij bracht centraal gezag over het zelfbestuur van de Zeven Friese Zeelanden. Dat gaf wat rust in de tent, na al die twist tussen Schieringers en Vetkopers, vooruit. Vervolgens kwam een Duitse familie ‘Van Oranje’ ons land opdelen in provincies onder Hollandse suprematie.

Ooster-Lauwers Friesland ging zelfs ‘Groningen’ heten. Toen al, vierhonderd jaar terug ging het mis.

Stapsgewijs zijn die provincies omgeturnd tot Oranje wingewesten, waar ze onze bodemschatten komen plunderen. Daarvoor waren de Friezen katholieken, die met hun kloosters als bij Aduard voortvarende landbouwbedrijven waren. Holland nam de leiding over, een gewest dat pas sinds 1100 op papier bestond.

Vondel over Groningen als stad van de FRIEZEN

First Nations-Friezen denken buiten provinciegrenzen
De Friese Diaspora sinds de landbouwcrisis van de late negentiende eeuw, bracht een talentvlucht op gang naar de steden en het buitenland. Dus wonen er meer ‘De Vries’-achternamen buiten Friesland dan er binnen. Dat is een vorm van ‘economic eviction’.

Veel Friezen verloren hun zelfbewustzijn, werden ‘net als de rest maar dan wat voorzichtiger’, niet ‘nuchter’ maar ‘schuchter’, gezagstrouwe gevaccineerden die hun wereldbeeld baseren op de televisie en Ljouwerterkronte, tikkeltje xenofoob en rancuneus naar wat hen verbaal overklast.

Friese boeren die de wildernis elders bezetten

Wanneer ze nu spreken over ‘Het Noorden’ worden historisch Friezen op 1 hoop gegooid met Saksen uit Drenthe. Terwijl de West Friezen van Noord Holland buiten ons gesloten worden, net als de Ost-Friesen. Mijn schoonmoeder uit Schoorldam woont aan de Westfriese dijk. First Nations-Friezen zouden  het onrecht door de Graaf van Holland uit 1285 ongedaan moeten maken.

Dan mogen zij Drenthe wel hebben, die kunnen zich bij de Saksen aansluiten in Overijssel en Gelderland, it Noaberskop van Achterhoekers.

De Friezenkroeg in Wybelsum

Wat is dus ‘Friesland’ waar First Nations- Friezen wonen?
Dan moet je dus ruimer denken, buiten dat subsidie-afhankelijke stukje Gazastrook tussen provinciegrenzen. Dat omvat Het gehele Waddengebied, dat ze nu ‘werelderfgoed’ zijn gaan noemen, met aanhangend land dat historisch tot Frisia behoorde. Ook ons Waddengas dat de NAM affakelt is van ons, de First Nations-Friezen. Al deze van de First Nations-Friezen geroofde goederen, gelden en grondstoffen willen we terug, Den Haag!

Ik hoor AIVD-premier Dick Schoof nu al bibberen, wat jullie? 🙂 Maar even serieus, met VN-verdragen kun je veel meer bereiken dan je dacht.

  • Bestel de fotografische Bijbel van Fries Zelfbewustzijn ‘Liever dood dan Slaaf’ via de gelijknamige webzijde www.lieverdooddanslaaf.com.

3 Replies to “Zijn Friezen ‘Inheems Volk’- ‘First Nations’- volgens VN-definitie?”

  1. Op syn webstek ‘Interessante Tijden.nl’ docht Rypke Zeilmaker op 1 oktober in tige nijsgjirrich ústel: brûk it VN-ferdrach Declaration on the Rights of Indiginous Peoples, dat ek troch de Ried fan Europa ûnderskreaun is, om de iuwige tjinwurking de Fruske rjochten tsjinoer, te trochbrekken.
    Ûrgenda (!) soe, sist Rypke, in goede namme foar in stifting wêze, dy’t dy put op har nimme kinne soe. It is urgenda op dy wize ek slagge mei de klimaatsaak!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *