Social Engineers moeten U van vlees af dwingen…

We kwamen Bert Bruls tegen in Zuid Limburg, hij bleek best op mensen gesteld

Het Ministerie van LNV volgt de 2030 Agenda van de Verenigde Naties. Daarbij hoort de oorlog tegen de veehouderij, die ‘Eiwitstrategie’ heet en ‘Voedseltransitie’. (SDG2, de dis met vlees noch vis) Een probleempje bij deze staatsgefinancierde Hunger Games: Ondanks alle campagnes tegen vlees en zuivel blijven mensen onverminderd vlees eten.

Social Engineers van Green Proteine Alliance (van oa Food Valley en Drift, Urgenda) doen nu voor LNV-ambtenarij onderzoek hoe zij nepvlees aan de man kunnen krijgen. Piet Adema (Christenunie) wilde als LNV-Minister namelijk dat uw dieet nog maar 50 procent dierlijke eiwitten bevat in 2030. De Green Proteine Coalition mikt op 40 procent in 2030. Dat is nu al jaren lang 60 procent.

Biggie Smalls

Vleesconsumptie in EU groeit
Voor de carnivoren onder de lezers, goed nieuws. Mensen eten in Europa de laatste tien jaar niet minder maar juist méér vlees. Dat meldt Rabo Research in Pig Business van Agrio Uitgeverij

De varkensvleesconsumptie per hoofd van de bevolking daalde in de EU de afgelopen tien jaar met slechts 0,6 procent. De rundvleesconsumptie bleef nagenoeg stabiel (– 0,1 procent) en de consumptie van pluimveevlees groeide zelfs met 1,1 procent.

Alles bij elkaar opgeteld neemt de vleesconsumptie jaarlijks zelfs met 0,1 procent toe. ‘De belangrijkste verandering was dus een verschuiving tússen de vleessoorten’, zo betoogt Éva Gocsik, senior analist dierlijke eiwitten bij RaboResearch, in het rapport.

Zo ziet echt goede bacon er uit, met intramusculair vet, van een big die langer op slachtgewicht mocht komen

In Nederland is slechts een zeer lichte daling van vleesconsumptie te bespeuren. Dat kan misschien komen doordat vlees door de overheid haar klimaatbeleid steeds duurder wordt (hoge energielasten en productielasten):

Tussen 2014 en 2022 nam de consumptie van pluimveevlees in ons land het sterkst af, met 0,6 procent, gevolgd door rundvlees met 0,4 procent. De varkensvleesconsumptie daalde slechts 0,1 procent. In Frankrijk werd er juist beduidend minder rund- en kalfsvlees gegeten en nam de consumptie van kip sterker toe dan gemiddeld in Europa.

Voor zover de vleesproductie en consumptie zullen dalen in de EU, dan komt dat volgens Rabo Research vooral vanwege overheidsbeleid om ‘het klimaat’ te redden in de wereld, ‘duurzaamheid’ versmald tot CO2/energie:

Gocsik schrijft: ‘De concurrentiepositie van de EU27+VK is deels gedaald door de hoge inputkosten in 2022 en deels door strengere normen voor dierenwelzijn en duurzaamheid, wat resulteerde in een krimp van de varkensstapel.’

Green Proteine Alliance bestuur

DRIFT bij Green Proteine Alliance (food valley)
Een ander spoor dat hun overheid inzet tegen vleesconsumptie- naast het duur(zaam)der maken van productie- is marketing tegen vlees eten. Dat doen ngo’s die hun overheid op helpt richten. Daardoor is niet direct duidelijk dat ambtenarij uit Den Haag en Brussel er achter zit. Denk aan clubs als de Transitiecoalitie Voedsel (met oud MVO-nederland directeur Willem Lageweg)

Er zijn talloze voorbeelden van ‘groene’ clubs die vanuit de overheid zijn opgericht en gefinancierd, om lagere overheden en bedrijven te belobbyen. Denk aan het Klimaatverbond, MVO Nederland en IDH Sustainable Trade.

Vanuit LNV, WUR en Food Valley werd voor de propaganda van de ‘eiwittransitie’ de Green Proteine Alliance opgericht in 2017. Dat is een netwerkclub die zich op het bedrijfsleven en lagere overheden stort om zogenaamde public private partnerships (pps, coalitievorming) voor het eiwitbeleid te vormen.

Bewijs dat LNV-ambtenarij zelf deze club oprichtte heb ik (nog) niet, wel zou GPA niet bestaan zonder lopend LNV-beleid.

Corporatisme dus. Als leden vind je er uiteraard Unilever, Alpro (Sojamelk) en Beyond Meat, maar ook de Lidl, Agrifirm, blikgroentebedrijf Hak, Bonduelle en de Rabobank. Het maakt de agro-industrie niet uit of veehouders worden afgeknepen, als ze maar geld verdienen.

Als partners vinden we lagere overheden, uiteraard Food Valley en DRIFT, milieuclubs als WWF en Natuur & Millieu, maar ook de Stichting Doen van de Postcode Loterij..

Eiweet, marketingonderzoek samen met de internationale alliantie van vegetariers Proveg.

De frontman is Jeroen Willemsen van Food Valley, en als penningmeester Jeroen van Straalen, COO van het bedrijf Greenpro International. (die verkopen nepvlees als Unmeat en Unfished) Kijk je wie het bestuur voorzit, dan kom je bij de klimaatactivist PJ Beers, sinds 2013 werkzaam voor DRIFT van ’transitiedeskundige’ Jan Rotmans.

DRIFT is het academisch platform van de Erasmus Universiteit Rotterdam van waaruit Urgenda werd opgericht.

Die GPA verrichten onderzoek voor LNV om gedragsverandering te forceren bij consumenten.En ze werken samen met Wageningen UR om beleidsvoortgang te rapporteren. Dat meldt de Kamerbrief van Piet Adema dit voorjaar over de voortgang van hun ‘eiwittransitie’.

In opdracht van LNV heeft de Green Protein Alliance over 2023 de verkoopverhouding van plantaardige en dierlijke eiwitten voor verschil- lende supermarktketens in beeld gebracht met de Eiwitmonitor.

Daaruit -het door LNV gesubsidieerde Eiweet van GPA- kwam de verhouding 60,3/39,7 dierlijk-plantaardig voort. Het falen van beleid (Nederlanders eten nauwelijks minder vlees, en al jaren voor 60 procent dierlijk eiwit) werd vervolgens via die Eiwitmonitor van Wageningen Economic Research (6 juni 2024 via Groen Kennisnet) naar buiten gebracht als ‘langzame maar licht stijgende trend.’

Een van de vele onderzoeken naar social engineering tegen vlees eten

Nudging en Boosting
Daarnaast werkt de GPA met marketingbureau Afdeling Buitengewone Zaken aan projecten voor social engineering, gedragsverandering helpen forceren. Ze noemen twee manieren om gedragsverandering af te dwingen. Via het onderbewuste (nudging, ‘je doet het voor een ander’ bij corona) en via het bewuste:

Tijdens de samenwerking probeerden we in samenwerking met de GPA een aanpak die nog vrij nieuw is binnen het werkveld van gedragsverandering: ‘boosting’. Je zou boosting kunnen zien als het tegenovergestelde van ‘nudging’ – een populaire gedragsstrategie om mensen onbewust te stimuleren hun keuzes aan te passen.

Je leidt mensen zo als het ware naar de keuze die je wil dat ze maken.

‘Boosting’ focust juist op het bewuste. Deze methode vertrekt vanuit het vertrouwen dat mensen zélf in staat zijn om de ‘juiste’ (gezonde, sportieve, groene) keuze te maken. Zo motiveer je mensen op een positieve manier te leren over wat ze lekker of leuk vinden, of geef je bijvoorbeeld tips hoe ze hun eigen situatie prettiger kunnen maken.

Lijst me sprekers uit netwerk van DRIFT-meneer Beens van Green Proteine Coalition

Adviseur ‘sufficiency’ in ‘Postgroei’-economie
Naast GPA bestaan er verschillende zusterbedrijven, die geld verdienen aan ingezet beleid van de overheid. Denk aan ‘Greendish’, dat betaald door het Ministerie van VWS zich met restaurants van Fletcher ging bemoeien. Het doel: 30 procent minder vlees. Let wel: ‘duurzaam’ staat hier dus voor ‘geen/minder vlees’… De aanname is dus dat vlees eten intrinsiek slecht is, op zijn best ‘guilty pleasure’.

Het netwerk rond de GPA organiseert ook (via SDG-promotor de VNG) conferenties met lagere overheden en hun amateurbestuurders. Daarin vinden we Greendish terug, uiteraard Urgenda, maar ook een wel heel wonderlijke deskundige: Matthias Olthaar van Stenden Hogeschool.

Die is ‘adviseur sufficiency’, oftwel ‘genoeg-adviseur’ in de ‘postgroei-economie’.. Hoe mager moet hij wel zijn? Hierboven het affiche van het congres in Brabant op 10 oktober in de ‘week van het eten.’

SDG17 ‘partnerschappen voor de doelen’ bouwen = Green Proteine Alliance

Of hun overheid met al deze ‘aanjagers’, impactmakers en ‘versnellers’ (lobbyisten) haar papieren doelstellingen met haar ‘Nationale Eiwitstrategie‘ nu haalt is niet van belang. Consequenties (dure productie veehouderij en consumptie vlees) verraden ware intenties.

Er wordt een gesubsidieerde hindermacht georganiseerd die de productie en consumptie van voedsel in Nederland en andere ‘rijke’ landen nog duurder maakt. En er wordt een verregaande betuttelingsindustrie opgezet, die bepaalt wat wel en niet ‘verantwoord’ eten zou zijn.

Morgen behandelen we het andere spoor dat hun overheid inzet voor social engineering: ‘Onafhankelijke’ deskundigheid van het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad.

In de tussentijd, doe aub een duit in de collectezak van Interessante Tijden. Kan ik de garage voor de auto betalen, hartelijk dank iedereen die mijn onderzoekswerk naar de ‘deep state’ afgelopen maanden steunde!

One Reply to “Social Engineers moeten U van vlees af dwingen…”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *