Bewoners van Urk zijn een petitieactie gestart tegen het nieuwe U-logo dat gisteren werd gelanceerd op de nieuwjaarsreceptie als huisstijl voor de gemeente.
Zij willen dat de gemeente het oude Schelviswapen uit 1819 in ere hersteld als logo. De petitie kun je HIER tekenen.
Het U-logo in hartvormig schild van communicatiebureau Schikker blijkt een exacte huisstijl-imitatie van het T-logo dat communicatiebureau Nilsson uit Goes vorig jaar voor Terneuzen ontwikkelde.
Emma Wakker plagieert huisstijl Terneuzen
Het logo is bedacht door Spikker-GBU-KIEK (Fusieorganisatie sinds november 2024) van Emma Wakker. (zij is directeur-aandeelhouder) . Wakker begon haar carrière begon als journalist bij het Urkerland. Spikker en Urkerland vallen onder de zelfde holding en huizen onder het zelfde dak.
Het nieuwe logo van de gemeente Terneuzen werd een jaar eerder op de nieuwjaarsreceptie van 2024 gelanceerd. Die T is ontworpen door Nilsson, een bedrijf uit Goes. Het U-logo werd op Urk op de nieuwjaarsreceptie gisteren gelanceerd.
De U staat nu voor ‘een gemeente om U tegen te zeggen’… Dat motto duidt op een antichristelijke inslag, namelijk hoogmoed. Jezelf op iets voorstaan, in plaats van leven uit genade. De U lijkt eerder te staan voor Uitverkoop: Er is namelijk ook een grote miljoenensubsidie vanuit he Rijk op weg naar Urk: dat geld zal met labels voor besteding komen.
Het ontwerpproces en de implementatie van het nieuwe T-logo voor Terneuzen kostte in totaal 20.000 euro, volgens AI. Een dergelijke operatie lijkt bij Urk ook plaats te gaan vinden maar zal aanmerkelijk meer kosten.
Vanuit de bevolking kwamen gisteren alternatieven, die meer met de historie van het eiland verbonden zijn. Zij stellen bij een petitie-actie die ze vandaag lanceerden:
Het nieuwe logo van Gemeente Urk roept vervreemding en kritiek op. Wij herkennen Urk niet in deze nieuwe huisstijl. Het oude en het nieuwe logo leggen het af bij het gemeentewapen. Daarom roepen wij onze raad op het oude gemeentewapen in ere te herstellen. Het was goed en het blijft goed.
Belangrijker is echter dat de gemeente Urk liegt, dat een motie van CDA, CU en SGP op 23 juni 2023 deze huisstijlverandering zou noodzaken. De tekst van de motie roept juist op tot een versterking van het aloude logo met vis, dat al door Koning Willem 1 aan Urk werd gegeven als wapenschild, in 1819.
Dat wapenschild zou ook in de huisstijl herkenbaar moeten worden:
Daar heeft de ambtenarij van de gemeente met Spikker vervolgens een geheel andere invulling gegeven. Vernieuwing om de vernieuwing heet ook wel ‘vernieling’…
Is er hier sprake van een coup van De Vierde Macht, die de gemeente Urk met de VNG en andere netwerkclubs de SDG’s in wil duwen? Is het niet zo, dat de ambtenarij veel meer macht gekregen heeft dan gekozen politici. Dus dat die de VNG-lijn kiezen?
Dat is het uitzoeken waard. Luister ook alvast de Podcast met Albert Schreuder over hoe dit Gallische dorpje wordt aangevallen door het globalisme.
Uitverkoop aan 2030 Agenda?
Al eerder schreven we hoe het Visserij Ontwikkel Plan onder toezicht van CDA’er Jo-Annes Bats Urk in de uitverkoop gooit aan multinationals, met Engels taalgebruik over een Port of Urk, ‘seafood’ in plaats van ‘visserij’ en ‘facts and stats’ in plaats van statistieken, en hoe AI en automatisering de bijbaantjes voor de Peken verruilt voor machines.
Het VOP duwt Urk de economische kant van de SDG-agenda in van de VN en Brussel en haar ‘blue growth’-strategie.
Het nieuwe logo lijkt de sociale kant van die agenda te representeren. Het zou ‘de kleurrijkheid’ van de traditionele kleding van Urk belichamen. Die behoefte aan kleurrijkdom lijkt verdacht op de zeventien lollykleuren van de SDG’s. Al zou dat dan eerder bij de ambtenarij vandaan komen en de VNG, die deze agenda op lokaal niveau implementeert.
We denken niet dat mensen bij Spikker al te zeer op de hoogte zijn van die agenda.
Gemeentelijke communicatie bevat alvast wel typisch 2030 Agenda-proza over ‘participatie’ (het stakeholdermodel dat representatieve democratie vervangt), ‘een leven lang leren’ (SDG3) en ‘regionale samenwerking’. (idem, coalitievorming voor ‘de doelen’ SDG17)
De meeste mensen hebben zich daar nooit in verdiept, nog steeds niet. Maar zouden ze zich daar in verdiepen, dan snappen ze dat er een machtsovername plaatsvindt. Alle gepraat over ’transitie’, stikstof, klimaat, gender, ‘gelijkheid’….
Het lijkt net als wanneer een bezettende natie de macht overneemt en de bevolking moet haar taal gaan praten…
Het U-logo is overigens nog niet geregistreerd als officieel merk. Wanneer ik communicatiebureau Nilsson was zou ik Spikker op haar ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’-logo aanspreken.
Het kan nu nog veranderd worden in een schelvis, en dan vergeten we deze blunder even.
De volgende stap: De SGP krijgt een nieuwe naam: SDG, met een nieuwe vrouwelijke voorzitter die klimaatactivist is en die Suikerfeest wil vieren. Ik vind de term ‘staatkundig gereformeerd’ ook veel te polariserend, uitsluitend, niet inclusief genoeg. Dan beledig je de mensen van andere geloven, dat die zich dan buitengesloten voelen! En we moeten het samen doen, het moet samen!
Dan staat de U van ‘Urk’ voor Uaaarrk. Een kotsgeluid in regenboogkleuren waar je U tegen zegt. Het uitsluiten van anderen is immers een basaal sociaal grondrecht: Zelf bepalen met wie je wel en niet om wilt gaan, op basis van je eigen sociale mores.
Beste Rypke,
Ik ben voor het gebruik van het oude wapen. Maar dit is wel een heel sneu stukje. Vol met inlegkunde.
Meindert